Scania har vunnet sin fjerde rammeavtale med Posten Bring. Med det sjak Scania levere biler i 23 av 27 kategoierer til Posten Bring.

Ny rammeavtale med Posten

Norsk Scania er tildelt ny rammeavtale med Posten Bring for de neste tre-seks årene.

Posten har store klimaambisjoner og deres mål er at alle egeneide kjøretøy skal gå på strøm eller biogass innen 2030. Innen samme frist skal utslippene til Posten Bring reduseres med 38 prosent, sammenliknet med nivåene fra 2022. Posten Bring skal kutte alle utslipp innen 2040. Det betyr en reduksjon i utslipp på 90-95 prosent.

Klimakuttene som Posten Bring allerede har tatt er store. De siste 12 årene har utslippene fra Posten Bring blitt redusert med hele 62 prosent, og de har Norges største kjøretøyflåte med rundt 2100 elektriske kjøretøy. Stadig flere av lastebilene benytter fossilfrie energikilder.

Stor leveranse

Rammeavtalen mellom Posten Bring og Scania er den fjerde i rekken. I rammeavtalene har Posten Bring påfølgende minikonkurranser i ni ulike lastebilkategorier, som igjen er splittet mellom diesel, elektrisk og biogass. I den siste minikonkurransen vant Scania i 23 av de 27 totale klassene.

De første lastebilene skal leveres fra førstkommende sommer og frem mot sommeren 2025. Avtalen med Norsk Scania for siste minikonkurranse betyr levering av et sted mellom 70 og 90 lastebiler i denne perioden.

Tre drivlinjer

Det vil være en miks av lastebiler med diesel, biogass og elektrisitet som drivstoff. Sammensetningen av de ulike drivlinjene blir ikke fastslått før ENOVA har behandlet Postens søknader om støtte til elektriske lastebiler. Lastebilene som skal bestilles i denne anbudsrunden skal brukes over hele landet.

Stolte

- Hos Scania er vi både ydmyke og stolte over å bli valgt som en av Posten Brings foretrukne leverandører. Denne æren er direkte knyttet til det fantastiske arbeidet og engasjementet som alle våre ansatte over landet legger ned. Det er akkurat denne dedikasjonen som sikrer vår rolle som en nøkkelpartner for Posten Bring, nå og i tiden som kommer, sier Christoffer Hermann, salgssjef for flåtesalg hos Norsk Scania.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.