Scania lanserer ny batterielektrisk bussplattform

Scania lanserer ny batterielektrisk bussplattform

Introduksjonen er i første omgang 4x2-busser med lavt innsteg, og Scania tilbyr bærekraftige batteriløsninger med en enorm energilagringskapasitet på opptil 520 kWh. Disse er utviklet spesielt for tunge nyttekjøretøy og muliggjør en rekkevidde på over 500 km under optimale forhold.

Scanias engasjerte elektrifiseringsreise startet med felttester av hybridelektriske busser allerede i 2007. I dag, med introduksjonen av den nye batterielektriske bussplattformen, utvikler Scania seg videre langs veien for elektrifisering, Målet er å nå de fastsatte, vitenskapsbaserte målene for CO2-reduksjon og for å gi stillegående nullutslippstransport for mennesker og samfunn over hele verden.

Scanias e-mobilitetstilbud er mer en selve kjøretøyet. Det omfatter alt fra energi- og driftsanalyse til ladeenheter, finansiering, installasjon og en rekke andre tjenester. Scania skal gi kundene og oppdragsgiverne veiledning gjennom hele implementeringsprosessen og være med på å gi pålitelig og effektiv drift.

Den første introduksjonen av den nye plattformen er gjort tilgjengelig for 4x2-busser i laventréutførelse og vil bli utviklet i nært samarbeid med påbyggpartnere. Disse bussene vil være tilgjengelige i to ytelsestrinn – en variant med fire batterier med en installert effekt på 416 kWh og en fem batterivariant med en installert effekt på 520 kWh. Under optimale forhold tilsvarer dette en rekkevidde på mer enn 400 km for førstnevnte og over 500 km for sistnevnte.

– Under utviklingen av vår nye batterielektriske bussplattform har rekkevidde, ytelse og batteriansvar vært nøkkelområder – alt avgjørende for å oppnå levedyktige og bærekraftige transportsystemer. Kombinert med våre nyeste e-mobilitetstjenester og løsninger, betyr dette at vi vil tilby komplette og svært konkurransedyktige løsninger for urbane applikasjoner i alle våre nåværende regioner, sier Carl-Johan Lööf, Head of Product Management, People Transport Solutions i Scania.

De bærekraftig, nyutviklede batteriene er både designet og produsert i partnerskap mellom Northvolt og Scania. Utstyrt med et av de mest bærekraftige, tunge nyttekjøretøybatteriene på markedet og konstruert med forbedret batterikapasitet og rekkevidde, bringer den nye bussplattformen også med seg mer avanserte sikkerhets- og nye digitale funksjoner:

For urbane bruksområder
4x2 BEV med lav inngang leveres med fleksible spesifikasjonsalternativer for å møte forskjellige bruksområder og krav, samt forenkler tilpasning for påbyggere. Kjøretøyet er egnet for mellomstore og tunge operasjoner, i by-, forstads- og regionale applikasjoner, både i klasse I og klasse II. Bussen leveres i to forskjellige chassisbredder – 2500 mm og 2550 mm – og de to forskjellige akselgirene gir utvekslingsalternativer som fungerer i den mest utfordrende topografien.

Forbedret elektrisk motor
Den nye elektriske motoren er kraftigere da den kommer med et nylig integrert kjølesystem og et oppdatert kontrollsystem som oppfyller de høyeste cybersikkerhetskravene. Motoren yter maksimalt 300 kW og 250 kW i kontinuerlig drift.

Bærekraftige batterier

Høykapasitets batteripakker i både 4-pack (416 kWh) og 5-pack (520 kWh) konfigurasjoner som tilsvarer en rekkevidde på henholdsvis mer enn 400 km og 500 km under optimale forhold. Batteriene er utviklet og bygget i samarbeid med Northvolt for å sikre kvalitet, miljø og sosial bærekraft, både i produksjonsprosessen og forsyningskjeden.

Raskere lading
    Scanias oppdaterte batteripakker og batteristyringssystem gir raskere lading – og den nye robuste plasseringen av ladeporten gjør det også mer praktisk.

Enda tryggere – innvendig og utvendig
    Flere avanserte førerassistansesystemer (ADAS), ekstra sikkerhetsfunksjoner og sterk beskyttelse mot cybersikkerhetstrusler gir tryggest mulig drift for sjåføren, passasjerene og de omkringliggende trafikantene. Disse oppfyller og overgår til og med de strenge EU-sikkerhetsforskriftene for tunge nyttekjøretøy.

Digital og smart
    Drevet av det nye elektriske systemet og Smart Dash-instrumentpanelet kommer bussene med nye eller forbedrede digitale funksjoner – fra sikkerhetsfunksjoner og fjerndiagnostikk til sanntidskart. Det nye instrumentpanelet Smart Dash er det ultimate grensesnittet som gir trådløse oppdateringer og full integrasjon med andre digitale berøringspunkter. Det forbedrer føreropplevelsen og gjør bussen mer intuitiv, samtidig som den øker driftseffektiviteten.

Møt ekspertene bak dette prosjektet og lær mer ved å klikke her.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.