Tilbyr komplett utleie av elektriske lastebiler

Tilbyr komplett utleie av elektriske lastebiler

Scania og sennder etablerer JUNA, et “joint venture”-selskap for å fremme storskala utrulling av elektriske lastebiler. Det skal akselerere avkarboniseringen av europeisk lastebiltransport.

• Ved å kombinere sennders avanserte teknologi med Scanias premium-elektriske lastebiler, introduserer JUNA en banebrytende betal-per-bruk-modell som gir transportselskaper tilgang til elektriske lastebiler og garantert kapasitet.
  • Den fleksible servicemodellen gjør det enklere for transportører å bytte til elektriske lastebiler, og eliminerer forhåndskostnader og potensielle restverdibekymringer. Ved å tilby tilgang til garanterte forsendelser på sennders digitale plattform, sikrer JUNA kommersiell forutsigbarhet for sine kunder.
  • JUNA har nettopp startet sammen med sin første banebrytende kunde. De driver elektrifisering av logistikk på vei, og imøtekommer den økende etterspørselen etter lavutslippstransport.

BERLIN/SÖDERTÄLJE 8. november 2023: Scania CV AB og sennder Technologies GmbH, en ledende tysk digital speditør, offentliggjør i dag at de har dannet JUNA, et “joint venture”-selskap for elektriske logistikkløsninger på vei over hele Europa. Fellesforetaket, med base i Berlin, har som mål å fremme bruken av elektriske lastebiler (BEV). De skal være med å drive overgangen til en mer bærekraftig logistikkindustri. Det er i tråd med ACEA / PIC felles uttalelse om at "innen 2040 må alle nye kommersielle kjøretøy som selges være fossilfrie".

JUNA introduserer en innovativ betal-for-bruk-modell for elektriske lastebiler. Det vil effektivt bane vei for en storstilt økning av bruken av elektriske lastebiler som er over dobbelt så dyre enn dieselbiler i anskaffelse. Ved å tilby tilgang til garantert last på sennders digitale plattform, fjerner JUNA flere av kundenes utfordringer, slik at de kan ta i bruk elektriske lastebiler.

Forutsigbart

Dette inkluderer de økonomiske bekymringene knyttet til høye innkjøpskostnader, restverdi og teknologirisiko. Det gir transportselskapene kommersiell forutsigbarhet gjennom garanterte inntekter og forutsigbare kostnader. Dette skjer ved å kombinere Scanias premium-elektriske lastebiler og skreddersydde tjenester med sennders avanserte teknologi. JUNA vil koble små og mellomstore transportører med store avsendere. Intensjonen er å utnytte styrken til begge selskapene for å akselerere avkarboniseringen av europeisk logistikk på vei.

Den innovative forretningsmodellen til JUNA tilbyr en komplett løsning for kundene. Det betyr premium-elektriske kjøretøy, reparasjon, vedlikehold, forsikring, digitale- og analysetjenester fra en leverandør. I tillegg til forutsigbar leie og garantert utnyttelse, optimaliserer JUNA ruter og elektrifiseringsstrategier for elektriske lastebiler via grundige analyser. Ved å fjerne risikoen forbundet med innkjøp av elektriske lastebiler og effektivisering av driften, vil JUNA spille en sentral rolle i å redusere karbonutslipp og vise vei i overgangen til lavutslippstransport.

Kjørt pilot

Et pilotprosjekt er nylig lansert med stor suksess. Den første kunden bruker elektrisk lastebil levert av JUNA med fornybar energi som drivstoff. Den kjører opptil ti ruter per uke, akkurat som forgjengeren med dieselmotor. Lastebilen opereres av en transportør i Stuttgart-regionen. Potensialet for reduksjon av det årlige CO2-utslippet er 93 tonn denne lastebilen alene. Piloten vil utvides til å omfatte langdistanseruter i løpet av 2024. Prosjektet er avhengig av offentlig ladeinfrastruktur, og det vil gi en kostnad per kilometer som kan sammenlignes med dagens dieselpriser i Tyskland.

David Nothacker, administrerende direktør i sennder, sier: - Dette er et avgjørende øyeblikk for bransjen vår. Vi er glade for å samarbeide med Scania for å skape et “joint venture”, som vil drive den utbredte bruken av BEV-lastebiler. Gitt at BEV-lastebiler koster to til tre ganger mer enn diesellastebiler og at 70 prosent av alle lastebiler i Europa eies av små transportører med færre enn 10 lastebiler, vil kombinasjonen av JUNAs betal-per-bruk-tilbud og sennders kapasitetsutnyttelse effektivt fjerne barrierene for å ta i bruk BEV-lastebiler.

Gustaf Sundell, Executive Vice President og Head of Ventures and New Business i Scania, sier: -JUNA er resultatet av samarbeid mellom to selskaper med komplementær ekspertise innen elektriske kjøretøy og digital logistikk. Det vil akselerere overgangen til elektrifisert tungtransport. Scania utforsker nye løsninger for å finne måter å skape verdi for kundene våre i dag og i fremtiden. Vi er stolte over å se dette prosjektet med sennder komme til liv. Vi tror det vil spille en viktig rolle i å drive skiftet til et bærekraftig transportsystem.

De to partene signerte en “joint venture”-avtale i mai i år og har innhentet nødvendig godkjenning fra relevante konkurransemyndigheter.

Om JUNA

JUNA er et “joint venture”-selskap mellom Scania CV AB og sennder Technologies GmbH, som fokuserer på utvikling av innovative elektriske veilogistikkløsninger i Europa. Selskapet ble grunnlagt i 2023 i Berlin og introduserer elektriske lastebilløsninger gjennom en unik betal-per-bruk-modell. Det gir tilgang til elektriske lastebiler og garanterte transportvolumer ved å gi fortrinnsrett til last på sennders digitale plattform. Ved å gjøre dette fjerner JUNA effektivt de viktigste hindringene ved innkjøp av elektriske lastebiler for transportselskaper. Avkarboniseringen av europeisk veilogistikk vil akselerere.

Foretaket kombinerer ekspertisen til begge bransjelederne: fra sennder-teamet ledes JUNA av Matteo Oberto som administrerende direktør og Thomas Ertel som CTO, og fra Scania-teamet av Johan Kjellner som COO og André Söderstjerna som CFO.

For ytterligere informasjon, vennligst besøk JUNAs hjemmeside.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Scania

Veronica Nilsson

Mobil: +46 72 084 9843

sennder

Marisa Wagner

Mobil: +49 1525 437 2777

Om Scania

Scania er en verdensledende leverandør av transportløsninger. Sammen med våre partnere og kunder driver vi skiftet mot et bærekraftig transportsystem. I 2022 leverte vi 80.238 lastebiler, 4.994 busser samt 13.400 industrielle og marine kraftsystemer til våre kunder. Nettoomsetningen beløp seg til over 170 milliarder svenske kroner, hvorav over 20 prosent var tjenesterelaterte. Scania ble grunnlagt i 1891 og opererer nå i mer enn 100 land og sysselsetter nesten 57 000 mennesker. Forskning og utvikling er hovedsakelig konsentrert i Sverige. Produksjonen foregår i Europa og Latin-Amerika med regionale produktsentre i Afrika og Asia. Scania er en del av TRATON GROUP. For mer informasjon besøk: www.scania.com.

Om sennder

sennder Technologies GmbH, en ledende digital speditør i Europa, tilbyr avsendere tilgang til en tilkoblet flåte med tusenvis av lastebiler. I en tradisjonell bransje beveger sennder seg raskt og fokuserer på digitalisering og automatisering av alle veilogistikkprosesser. sennder distribuerer over 40.000 lastebiler over hele Europa, med tilgang til mer enn 120.000 kjøretøy, og har et team på over 1000 personer. Ved å utnytte sin proprietære teknologi, bygger sennder et økosystem som fører bransjen inn i det 21. århundre med en ny grad av åpenhet, effektivitet og fleksibilitet. sennder støttes av noen av Europas ledende investorer, inkludert Baillie Gifford, Accel, Lakestar, HV Capital, Project A , Scania Growth Capital og Poste Italiane. I tillegg har sennder slått seg sammen med bransjemesterne Scania og Siemens for å sikre innovasjon og toppmoderne tilbud.

For mer informasjon, vennligst besøk sennders nettsted og LinkedIn.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.