Norsk Tipping tildelt Fidusprisen 2014

Norsk Tipping tildelt Fidusprisen 2014

Norsk Tipping er tildelt Fidusprisen 2014. Fidusprisen går til en bedrift eller en offentlig aktør som har utmerket seg innenfor informasjonssikkerhet. En jury bestående av representanter fra NorSIS, Datatilsynet og Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSR) kårer vinneren basert på en faglig vurdering av kandidatene.  Prisen ble delt ut på en sikkerhetskonferanse i regi av Næringslivets sikkerhetsråd tirsdag 23. september

Formålet med Fidusprisen er å skjerpe bevisstheten hos privatpersoner og i næringslivet om behovet for informasjonssikkerhet. Norsk Tipping var nominert sammen med Forsvaret, Telenor, Skandiabanken og Skatteetaten og det var statssekretær i justis- og beredskapsdepartementet, Hans J. Røsjorde, som delte ut prisen til Norsk Tippings sikkerhetssjef, Trond Laupstad.

Eksempel til etterfølgelse

I sin begrunnelse, uttaler juryen:

«Norsk Tipping har innført en helhetlig tilnærming til informasjonssikkerhet som sikrer virksomheten i alle ledd. Dette inkluderer kunden, kommisjonærer og leverandører. Arbeidet Norsk Tipping har gjort med informasjonssikkerhet er også viktig da de håndterer et stort antall kunder i en bransje som er utsatt og som må forholde seg til mange aktører i flere ledd. Derfor er arbeidet til Norsk Tipping innen informasjonssikkerhet et eksempel til etterfølgelse uansett bransje eller virksomhet.»

Alle ansatte

Sikkerhetssjef Trond Laupstad takket for prisen på vegne av alle ansatte i Norsk Tipping, og fremhevet hvor viktig arbeidet med informasjonssikkerhet har vært og er for selskapet.

Fidusprisen ble delt ut for sjette gang, og Norsk Tipping var også nominert i 2010.