- Stolt over å sponse håndballjentene

- Stolt over å sponse håndballjentene

Norge er klare for semifinale etter seier over Polen mandag.

Sponsoransvarlig i Norsk Tipping, Pål Enger, reiser til EM for å følge håndballjentene de siste kampene. Han er meget imponert over det han har sett av de norske laget på tv så langt i mesterskapet:

- Håndballjentene har gjort en knallinnsats og prestert mye bedre enn både jeg og sikkert de fleste andre hadde forventet. Både med tanke på at laget har noen viktige nøkkelspillere ute og ikke minst at oppkjøringen til EM har vært litt varierende. Jeg vil si det er ganske imponerende, og det er like gøy for Norsk Tipping som for resten av Norge å følge jentene gjennom dette mesterskapet, sier Pål Enger.

Før semifinalen skal Norge spille sin siste kamp i hovedrunden mot Ungarn onsdag kl. 20.30.

- Jobben som er gjort i norsk damehåndball med å bygge opp et vinnerlag, både med tanke på mental innstilling og ikke minst det å ha kontinuitet med en blanding av rutine og unge spillere, har vært en suksessoppskrift. Jeg tror særlig at den mentale biten er viktig – spillerne blir del av en kultur som bygger vinnermentalitet, sier Enger.

- Hvor viktig er det for Norsk Tipping å ha et slikt sponsorobjekt?
- Det er selvsagt utrolig viktig for Norsk Tipping å være en del av «teamet» til dette landslaget. Alle de norske spillerne vi ser i EM kommer fra landets små kriker og kroker, hvor spillemidler har bidratt til å finansiere en håndball- eller flerbrukshall. Det at vi i lille Norge i tiår etter tiår har fostret spillere på aller høyeste internasjonale nivå, er ganske unikt. Det er selvsagt svært viktig for Norsk Tipping å ha mulighet til å synliggjøre vårt bidrag i den norske idrettsmodellen sammen med håndballjentene, svarer Enger.

Enger mener de norske spillerne er viktige ambassadører for norsk håndball:

- I forbindelse med at Norges Håndballforbund inviterer håndballjentenes sponsorer til fagseminar finalehelga, håper jeg å få sjansen til å oppleve jentene i en finale. Det som imidlertid er flott, er at hvordan det enn går i mesterskapet, så vet vi at disse jentene kommer til å fremstå som positive ambassadører for Norge og sin idrett uansett. Og det er kanskje det viktigste, at de er gode forbilder for alle utøverne i norsk breddehåndball. Det vil garantert sikre nye stjerner på det norske landslaget i mange år fremover, sier Pål Enger.