Lotte Konow Lund er vinner av  Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen 2023. Foto: Jannik Abel.
Lotte Konow Lund er vinner av Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen 2023. Foto: Jannik Abel.

Lotte Konow Lund fikk Høstutstillingens grafikkpris: «Hun snakker kunstnernes sak»

Vi vil i år, gjennom denne prisen, sette fokus på grafikken og silketrykket også som et verktøy for protest, at vi har rett til å si ifra, og oppfordre alle til å kjempe sammen for bedre kår for kunstnere, sier representant for prisjuryen Ane Thon Knutsen.

ÅTTE PUNKTER FOR ET VELLYKKET ATELIERBESØK (2023) består av en tekst i Høstutstillingens katalog, og et silketrykk. Teksten forklarer bakgrunnen for plakaten.

– Ved å sette opp disse punktene, som for de fleste utenfor kunst kan se ut som helt selvfølgelige, vil jeg sette fingeren på arbeids- og maktforhold i kunsten, sier Konow Lund om verket.

Juryen har lagt vekt på at verket setter søkelyset på kunstnernes arbeidsvilkår, gjennom en slags «vær varsom»-plakat for atelierbesøk, basert på egne opplevelser samt innhentede erfaringer fra kollegaer.

ÅTTE PUNKTER FOR ET VELLYKKET ATELIERBESØK (2023). Foto: Vegard Kleven.

Et protestens, ytringsfrihetens og opprørets medium

–Konow Lund snakker ofte kunstnernes sak, som hver for seg står svakt både når det kommer til makt og økonomi i kunstmaskineriet, sier Ane Thon Knutsen.

– Silketrykk har spilt en sentral rolle som protestens, ytringsfrihetens og opprørets medium. Juryen mener prosjektet drar linjer til Gras-gruppen som ble etablert som et opprør mot etablerte kunstinstitusjoner og engasjerte seg i kunstnernes fagpolitiske rettigheter gjennom å ville åpne for mer demokratiske prosesser. Konow Lund fortsetter i kampen, og setter ord på kunstnernes frustrasjoner og opplevelse av å måtte stå med lua i hånda og bite i seg urettferdighet og rent frem uforskamma oppførsel i møte med visse kuratorer og institusjoner.

• Lotte Konow Lund (f. 1967 i Oslo) bor i Oslo, hvor hun er utdannet ved Kunstakademiet. Konow Lund har tidligere hatt separatutstillinger ved institusjoner som Kunsthall Trondheim, Henie Onstad Kunstsenter (Bærum) og Vigelandmuseet (Oslo). I samarbeid med Ane Landfald viste hun i 2019 verket Et monumentalt tyveri av offentlig tid og rom på Atelier A i Oslo Rådhus, etter et to års gjesteopphold der. Hun har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger, blant annet ved Louisiana (Humlebæk i Danmark) og Pratt Institute (New York). Konow Lund har utgitt bøkene Om kunst, 25 kunstnersamtaler (2021) på forlaget Oktober og Dagbøkene januar 2014 – februar 2016 (2016) på forlaget Teknisk Industri.
  • Norske Grafikeres Fonds grafikkpris ble opprettet i 2015 for å øke interessen for og utviklingen av norsk grafikk. Prisen på 50 000 kroner blir hvert år tildelt en kunstner ved Høstutstillingen som utmerker seg innenfor grafikkmediet. Norske Grafikere er en landsdekkende forening for yrkesaktive grafikere og et visningssted for samtidsgrafikk. Foreningen ble stiftet i 1919 for å gjøre grafikken kjent som egen kunstart og for å bedre kunstnernes situasjon. Juryen for prisen er styret i Norske Grafikeres Fond, og består i år av Ingrid Bjørnaali, Arild Yttri og Ane Thon Knutsen.

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. Med over 3300 medlemmer er NBK Norges største kunstnerorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.