Gå videre til innhold
Eli Grindflek (PhD) blir fra 1. oktober forskningsdirektør i Topigs Norsvin (Foto: Norsvin).

Eli Grindflek blir forskningsdirektør i Topigs Norsvin

Med det skal hun lede forskningsteamet i Topigs Norsvin, bestående av ansatte over hele verden, og en omfattende forskningsportefølje.

Grindflek har 25 års erfaring innen husdyravl og genetikk, de siste 10 årene som forsknings- og utviklingssjef i Norsvin. Hun har en mastergrad i husdyravl fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og tok doktorgrad ved NMBU i 2001. Til sammen har hun bidratt i mer enn 90 vitenskapelige publikasjoner, og ledet utallige forskningsprosjekter for Norsvin opp igjennom årene.

I Norsvin har Grindflek jobbet mye med prosjekter innen genomikk og nye genteknologiske metoder. Hun har blant annet vært sentral i implementeringen av genomisk seleksjon i norsk svineavl, en metode som har revolusjonert moderne avlsarbeid, og som i Norsvin tidlig ble bredt tatt i bruk.

– I den nye rollen så gleder jeg meg til å jobbe mer fokusert med retningen og visjonene for forskningen vår, med mål om å bidra til raskere svar og løsninger på utfordringene vi møter innen avl og svineproduksjon nå og i fremtiden, sier Eli Grindflek.

– Jeg ser også veldig fram til å jobbe tettere på alle forskerne og de ulike forskningsområdene i Topigs Norsvin-«familien» og bidra til å styrke det globale forskningsnettverket vårt ytterligere, sier hun.

Til daglig vil Grindflek fortsatt ha base i Norge, men blir også hyppig å finne ved hovedkontoret til Topigs Norsvin i Den Bosch, Nederland. Grindflek er 54 år, og oppvokst i Rendalen i Østerdalen.

– Vi er stolte over å ha norsk ledelse for den store forskningsporteføljen til Topigs Norsvin, sier administrerende direktør i Norsvin SA Olav Eik-Nes.

– Det er en stor anerkjennelse til Eli både for hennes personlige egenskaper og for hennes kunnskaper innenfor et omfattende fagområde, sier Eik-Nes.

Grindflek tar over stillingen etter nederlandske Egbert Knol 1. oktober.

Topigs Norsvin

• Resultat av fusjon i 2014 mellom nederlandske Topigs, og den internasjonale aktiviteten til Norsvin.
  • Med en produksjon på mer enn 1,6 millioner livpurker og over 9 millioner solgte sæddoser per år, er Topigs Norsvin en av de største svinegenetikkleverandørene på verdensmarkedet.
  • Hvert år produseres det mer enn 100 millioner slaktegris med Topigs Norsvin-genetikk.
  • Selskapet har et sterkt fokus på forskning og utvikling.
  • Topigs Norsvin er til stede i mer enn 50 land med sine produkter.

Kategorier

Norsvin er et samvirkeforetak (SA) eid av norske svineprodusenter. Norsvins forretningsområder er forskning, utvikling, produksjon og salg av svinegenetikk. Norsvins genetikk tilbys kunder globalt gjennom datterselskapet Topigs Norsvin, ett av verdens største avlsselskap innen svinegenetikk. Norsvin har også en viktig funksjon som interesseorganisasjon, for å ivareta svineprodusentenes faglige og økonomiske rammebetingelser.

Eli Grindflek

FoU-sjef Forskning og utvikling +47 481 01 262