Med de nye frontlasterne fra FL C-serien blir ELIOS, AXOS og ARION produktive lastemaskiner.

Nye CLAAS frontlastere med innovativt design og bedre sikt

Frontlaster med integrert parallellføring og ny trippelbjelkeseksjonering

Innovativt design og bedre sikt:
Seks nye FL C frontlastere for ELIOS, AXOS og ARION fra CLAAS

Le Mans / Harsewinkel, 12. november 2023

CLAAS erstatter den tidligere FL C-serien med integrert mekanisk parallellføring med en ny generasjon svært innovative frontlastere med betydelig forbedret ytelse og komfort. De nye modellene vises for første gang på Agritechnica.

De seks nye modellene FL 40 C til FL 140 C dekker et løftekraftområde på 940 til 2 490 kg (målt 80 cm foran skuffens dreiepunkt) og 1 820 til 3 120 kg i brytekraft. Maksimal løftehøyde ved skuffens dreiepunkt er 3,50 til 4,50 m.

Det du kan se ved første øyekast er det nye, innovative designet med tre bjelkeseksjoner, som passer perfekt sammen med designet til CLAAS traktorene. Den doble vinkelen på løftearmene gjør at dreiemekanismen for parallellføringen kan flyttes nedover med mer enn 20 cm. Dette gir føreren enda bedre oversikt over redskapskoblingen og redskapet, spesielt siden den fremre tverrbjelken er senket med 10 cm.

Til tross for det nye designet, er stabilitet og produksjonskvalitet fortsatt varemerket til CLAAS frontlastere. Svingarmen er designet for selv de mest krevende og tyngste bruksområdene. Alle hydraulikkslanger er beskyttet og integrert i rammen.

Takket være den tredoble seksjoneringen av svingarmen forbedres sikten foran og til redskapet. Automatisk skufferetur leveres på forespørsel.

Populære komfortfunksjoner tatt i bruk

FITLOCK-koblingssystemet kjent fra FL- og FL C-frontlasterne beholdes: Låsingen er helautomatisk og rent mekanisk; for å låse opp er det bare å trykke på en liten spak på svingarmen. Ved å bruke MACH-multikobling kan alle hydraulikkslanger og elektriske ledninger kobles til traktoren på kort tid - ingen ekstra kontaktforbindelser er nødvendig. Til- og frakobling av frontlasteren er derfor rask og sikker.

I tillegg til den automatiske, mekaniske låsingen av redskapet, låser det hydrauliske FASTLOCK-systemet redskapet enkelt ved å trykke på en knapp i førerhuset. 3. og 4. funksjon kan kobles til via tilkoblingen til MACH 2 multikobler med flat-face koblinger. Trykkavlastning for 3. funksjon leveres på forespørsel.

Både førerkomfort og produktivitet kan økes med automatisk skufferetur. Etter hver tømmeprosess returneres skuffen automatisk til horisontal lasteposisjon.

LED-hovedlys lyser perfekt opp lasteområdet i mørket (tilleggsutstyr). Takket være det nye designet og nye funksjonene blir ELIOS, AXOS og ARION enda mer produktive lastemaskiner.

Fordelene med de nye CLAAS FL C frontlasterne:

• Nytt, innovativt design med tre seksjoner
  • Forbedret sikt til redskaper og området foran traktoren
  • Seks modeller med løftekapasitet fra 940 til 2 490 kg på ELIOS, AXOS og ARION
  • Kraftig og slitesterk svingarm for selv de mest krevende bruksområder
  • Integrert mekanisk parallelføring
  • FITLOCK tilkobling: automatisk, mekanisk, sikker og rask
  • FASTLOCK multikobler for hydraulikk og elektronikk
  • MACH 2 kobling med flat-face koblinger for 3. og 4. funksjon
  • Trykkavlastningsspak for 3. funksjon