Gå videre til innhold
Klara Tengstrand, bærekraftssjef og Peter Uddfors, konserndirektør i Office Management

Office Management blir 100% klimanøytralt

– Oppnår milepæl i bærekraftstrategien og stiller større krav til underleverandører

Fra 2021 måler, reduserer og nøytraliserer Office Management sitt klimaavtrykk i henhold til PAS2060, en standard for klimanøytrale organisasjoner. Office Management nøyer seg ikke bare med sin egen drift, arbeidet inkluderer også utslipp generert fra hele virksomheten, inkludert produktene og tjenestene som leveres til kundene.

– Vi effektiviserer og forbedrer produktene og tjenestene våre for å redusere deres miljø- og klimapåvirkning. Dette inkluderer blant annet sirkulær forvaltning av maskinvare (utleie, service, oppgradering, gjenbruk og resirkulering), digitalisering av våre tjenester og økning av andelen miljømerkede produkter og tjenester, sier Klara Tengstrand, bærekraftssjef i Office Management.

Over 95 % av Office Managements klimapåvirkning kommer fra kjøp av produkter og tjenester. Det er derfor avgjørende at selskapets leverandører deler ambisjonen om å redusere klimabelastningen i henhold til Parisavtalens 1,5-gradersmål. Derfor oppdaterer de sine retningslinjer for leverandører, med forventninger om at de også har samme mål.

– Å ta steget til å bli et klimanøytralt selskap er en viktig strategisk beslutning for å sikre at vi er en langsiktig konkurransedyktig leverandør, arbeidsgiver, forretningspartner og investering for våre eiere. Gjennom beslutningen om å være klimanøytrale, motiveres vi til å være transparente og endringsvillige, og sammen med våre kunder redusere våre utslipp over tid og ta ansvar for våre utslipp i dag og i morgen, sier Peter Uddfors, konserndirektør i Office Management.

– Så langt er vi bare noen få selskaper som inkluderer hele klimapåvirkningen på denne måten, det vil si både fra egen drift og utslippene som skapes fra produkter og tjenester vi leverer til kundene. Etter vår grundige analyse og med kunnskap om hele klimaavtrykket vårt, kan vi fokusere vår innsats for å redusere avtrykket på den mest effektive måten, forklarer Klara Tengstrand.

Målinger gjøres i henhold til standarden Greenhouse Gas Protocol, og dekker minst 95 % av selskapets totale klimapåvirkning (scope 1, 2 og 3), som er et krav i henhold til PAS2060. Som hjelp, bruker Office Management Tricorona Climate Partner, som er eksperter innen klimafeltet.

Office Management vil halvere klimaavtrykket innen 2030 i henhold til Parisavtalen, både i verdikjeden og i egen virksomhet. I 2021 sluttet selskapet seg til SME Climate Commitment, som er et initiativ anerkjent av FNs Race To Zero-kampanje for å forene bedrifter og organisasjoner for å halvere klimaavtrykket innen 2030.

– Parallelt med å redusere klimaavtrykket over tid, tar vi ansvar for våre utslipp som genereres i dag. Vi kompenserer 100 % av klimaavtrykket vårt, inkludert produkter og tjenester vi leverer til kunder. Kompensasjon gis gjennom tredjepartsreviderte, FN-sertifiserte prosjekter innen fornybar energi; solenergi i India og vindkraft i Honduras. Gjennom klimakompensasjon bidrar vi til overgangen til fornybar energi og unngår tilsvarende mengde avtrykk som fossilt brensel ellers hadde gitt opphav til. Vi hjelper også med å finansiere ny teknologi som støvsuger luften fri for karbondioksid, kalt Direct Air Capture, lokalisert på Island, avslutter Klara Tengstrand.

Ta gjerne del i Office Managements Pressekonferanse 4. mai kl. 14.00 for mer informasjon. Se pressekonferansen her. Les mer om arbeidet og de finansierte prosjektene på nettsiden her: Office Management/bærekraft

For mer informasjon, kontakt:

Klara Tengstrand, Bærekraftssjef
Telefon: +46 (0) 72 600 41 67
E-post: klara.tengstrand@officemanagement.se

Camilla Stark, Markedssjef
Telefon: +46 (0) 72 600 41 83
E-post: camilla.stark@officemanagement.se

Kategorier

Office Management er et rådgivende serviceselskap innen IT, kommunikasjon og arbeidsplasser. Selskapet ble grunnlagt 1993 og har 450 ansatte som sammen skaper de beste forutsetningene for effektivitet og samarbeid for 8000 kunder i Norden. Office Management eies av Nalka Invest AB, omsatte for 1,1 milliarder svenske kroner 2021 og har ti kontorer i Sverige, Norge og Finland. www.officemanagement.no

En helhetsleverandør innen IT, kommunikasjon og trivsel på arbeidsplassen.

Vi er spesialister på utstyr og systemer innen dokumenthåndtering, IT-tjenester, videokonferanser, telefoni og Facility Service.