Andelslandbruk i fokus på Søgne videregående skole. Fra venstre: Alexandra Devik, Ole Magne Omdal (Fylkesmannen i Vest-Agder), Kari Brunvatne Kleivset (rektor på Søgne) og Marte Guttulsrød. Foto: Oikos - Økologisk Norge

Andelslandbruk i Agder

I 2015 fantes det ingen andelslandbruk i Agder. Det har mange lokale ildsjeler ville endre, og i 2016 og 2017 er det etablert totalt 5 andelslandbruk i Agderfylkene.

Ole Magne Omdal og Solfrid Myland fra Fylkesmannens landbruksavdeling har jobbet aktivt for å sikre møteplasser og legge til rette for denne utviklingen. I samarbeid med Oikos Agder, Søgne videregående skole og andelslandbruksprosjektet i Oikos – Økologisk Norge, ble det derfor i begynnelsen av februar fokus på andelslandbruk i Agder!

Informasjonsmøte på Grønt Senter

Oikos Agder inviterte til åpent informasjonsmøte med tittelen Andelslandbruk – dyrking i fellesskap, kvelden 1. februar på Grønt senter. Totalt var det 25 stykker tilstede, hvorav flere forbrukere som ville bli medlemmer i et andelslandbruk, og også bønder/jordeiere som vurderte starte opp egne andelslandbruk. Etter at Marte og Alexandra hadde holdt foredrag, fortalte Cheryl Macdonald om Kristiansand andelslandbruk og hvordan det hadde gått med dem den første sesongen deres i fjor på Søm øst i Kristiansand.

Søgne videregående skole som kompetansesenter for andelslandbruk

Det er en lang historie på landbruksskolen Søgne som startet opp allerede i 1897. Skolen har flere linjer, og store planer fremover. All produksjonen skal legges om til økologisk innen 2020, og de ønsker å bli en klimanøytral skole innen 2025. De jobber nå med å planlegge omleggingen både av produksjonen, men også deler av studieløpene og integrere en økologisk tilnærming i alle fagene i årene fremover. Skolen skal bygge nytt gartneri noe som er i tråd med deres økte fokus på det grønne. Rektor Kari har ambisiøse planer for skolen også når det gjelder andelslandbruk. Fredag 2. februar inviterte hun Marte og Alexandra til å holde foredrag i en skoletime for elever på vg1 og vg2 om andelslandbruksmodellen. Kari ønsker at elvene skal få kunnskap om mangfoldig grønnsaksproduksjon, og hvordan denne modellen gjør at bønder & gartnere samarbeider direkte med forbrukere. I tillegg til å integrere det i undervisningen, ønsker Søgne vgs også å bli en ressurs for andelslandbrukene i Agder-fylkene. Kari skal sammen med sine kollegaer finne ut hvordan de kan være nettopp det. Stikkord som nettverk, samarbeid, kompetanse, demonstrasjon, teknologi, forsøksfelt, produsere småplanter, bestille frø og felles utstyr gir et bilde av mulighetene som de vil ta utgangspunkt i. Det blir spennende å følge fortsettelsen.

Regional nettverkssamling for andelslandbruk, i Agder

Lørdag 3. februar var det inspirasjonssamling for andelslandbrukene i Agder. Totalt 23 stykker delte dagen sammen ute på Søgne. Alle fem andelslandbrukene i Agder; Moland andelslandbruk, Bjørkedalen andelslandbruk, Kristiansand andelslandbruk, Mandalen andelslandbruk og Lyngdal andelslandbruk var tilstede og delte sine erfaringer fra fjorårets sesong og planer for året. Andelslandbruket Nedstrand fra Rogaland var også godt representert.

Det er veldig nyttig å møtes for å både inspirere hverandre og bli minnet på viktigheten av det vi driver med, men også for å dele erfaringer og gode løsninger, kunne flere bekrefte.