Dette er Norges beste øl

Et fagsterkt smakspanel på 26 personer har smakt seg gjennom i alt 86 norske øl, fordelt på fem klasser. Juryen har hatt god hjelp av publikum som har stemt via aperitif.no. Folkets røst har telt 20 prosent av det endelige resultatet.

De tre beste ølene fra hver klasse har gått videre til finalen som bedømmes av en jury på seks som kårer en vinner i hver klasse og dernest velger hvilket av de 15 ølene som fortjener hedersbetegnelsen Årets øl 2011.

Hvilke øl dette er, avsløres først under den store matgallaen Det Norske Måltid som finner sted i Stavanger den 10. desember og som sendes på tv2 søndag 11. desember.

Årets øl 2011 er et samarbeid mellom Ølakademiet, aperitif.no, Drikkeglede og Det Norske Måltid.

For mer informasjon om Det Norske Måltid, se www.detnorskemaltid.no eller
www.ol-akademiet.no.

Spørsmål kan rettes til Jørn Tore Persen i Ølakademiet.

ØLAKADEMIET

• ølskole
  • ølkurs
  • ølbrygging

Ølakademiet er et uavhengig selskap stiftet av- og for ølinteresserte. Selskapet formidler ølkunnskap og ølkultur igjennom kursing, aktiviteter og turer. Øl er ikke bare en verdensdrikk, men en drikk som har dype tradisjoner i Norge. Ølakademiet har en glødende interesse av å spre noe av denne kunnskapen. Alle Ølakademiets arrangementer gir en generell viten om øl, igjennom deltakelse, praktisk prøving, historiefortelling og humor. Ølakademiets slogan er ”Det må alltid en øl til, før det er verdt å bli tørst!”

Jørn Tore Persen

Pressekontakt Daglig Leder +47 401 48 804