Midtsommerpiker i Dalarna. Foto: Hanne Marit Tobiassen

Hjemmelaget midtsommerfeiring: Kopier den svenske tradisjonen

I år er det liten sjans for å feire midtsommer i Sverige, men fortvil ikke, med riktig ingredienser kan du sette i stand en hjemmelaget versjon. Vi gir deg oppskriften på hvordan du kan feire midtsommer hjemme hos deg selv!

Midtsommer er en av Sveriges aller største feiringer, og en dag svenskene vanligvis steller i stand fest over hele landet. Siden reiserestriksjonene fremdeles opprettholdes og feiringene i nabolandet er avlyst, er det dessverre ikke mulig å feire i Sverige i år. Det du derimot kan gjøre er å lage en personlig midtsommer-feiring hjemme. Slå den for eksempel sammen med vår egen St. Hans fest og spe på med svenske midtsommerelementer.

Midtsommer og St. Hans feiringen har begge sin opprinnelse i Johannes Døperens fødselsdag og begge begivenhetene foregår rundt sommersolverv, den lyseste natten i året. Her i Norge feirer vi St. Hans den 23. juni, mens midtsommer alltid faller på nærmeste fredag mellom 19. og 25. juni. I år er den lagt til fredag 19. juni.

Dette er ingredienser du trenger til midtsommerfeiringen:

3 buketter markblomster

18 snaps

1 favn bjørkeløv

1 maistang laget av: en stamme eller stang, spiker, ståltråd, bjørkekvister, fargerike bånd og blomster.

1 spilleliste med svensk musikk

1 håndfull svensk sild

1 kurv jordbær

Ett lyst sommerantrekk

Fritt valg av venner og familie

Steg 1: Det første du gjør er å gå ut og plukke blomster og bjørkeløv til blomsterkransen, bordpynten og maistangen. Deretter binder du en blomsterkrans av kvistene og blomstene som du har samlet sammen. Start med å lage en sirkel av ståltråd, som du deretter fester kvister og blomster til. Når kransen er ferdig, setter du den på hodet og kler deg i lyse sommerklær av det pene slaget.

Steg 2: Nå er det på tide å finne noen gode venner eller familie å feire med. Sammen pynter dere maistangen, som skal heises i hagen. Den pyntes med bjørkeløv, blomster og fargerike bånd. Symboler som hjerte, piler, kranser og det svenske flagget er vanlig å se på stangen. Har du blå og gule blomster kan du plassere de gule mot solen og de blå mot havet. Sett ditt personlige preg på maistangen og slipp kreativiteten løs.

Steg 3: Når stangen er ferdig pyntet, heises den opp mens gjestene synger og stemmer i med heiarop underveis. Har du tilfeldigvis et veikryss hvor tre veier møtes i nærheten, er dette en ypperlig plassering, men ikke avgjørende for et vellykket resultat.

Steg 4: Etter at stangen står godt plantet, er det tid for å danse og synge i ring rundt den. Sangen “Små grodorna” eller “Sju vackra flickor i en ring” er gode valg her. Det finnes flere fine midtsommer-lister på Spotify, som er skreddersydd for anledningen. Stem i av fullhals og dans til dere blir sultne.

Steg 5: Etter flere timer med dans, sang og pynting, er det klart for mat. Her skal det serveres sild, nypoteter, gubbröra, smørgåståra og selvfølgelig snaps! Til hver snaps følger det et eget snapsevers, totalt 18 av slaget, så her kan dere holde på hele kvelden. Til dessert serveres bløtkake og jordbær, gjerne med noen klassiske låter av Evert Taube eller Cornelis Vreeswijk attåt.

Steg 6: Når maten har sunket og gjestene begynner å bli rastløse, kan du dra i gang noen hageleker som kubb, sekkeløp eller 5-kamp.

Feir ut i de sene nattetimer og skål for lyset og kjærligheten!

Psssst... Visste du at

• Svenskene feiret midtsommer den 23. juni fram til 1952, uavhengig av hvilken ukedag dette var. Fra 1953 valgte man å legge midtsommeraften til den nærmeste fredagen for å minske antallet røde dager.
  • Før i tiden var det vanlig å spare blomsterkransen helt til jul. Man anså nemlig midtsommeraften som en magisk kveld, hvor selv vekster kunne ha spesielle krefter. Derfor skulle man spare kransen til jul og ta den med i julebadet – og det skulle gjøre at man holdt seg frisk gjennom hele vinteren.
  • Den mest tradisjonsrike feiringen finner sted i Dalarna i midt-Sverige. På 1930-tallet ble det bestemt at det var Dalarna-feiringen som var den riktige feiringen av midtsommer og den som skulle gjelde i hele Sverige. I Dalarna er det også vanlig at man kler seg opp i folkedrakter fra området.
  • Før du legger deg natt til midtsommerdagen, skal du plukke 7 ulike sorter blomster i et veikryss, hoppe over ni skigarder og legge de under hodeputen din. Da skal visstnok den du kommer til å gifte deg med vise seg i drømme dine.
  • Maistangen kom til Sverige fra Tyskland og har fått sitt navn etter begrepet «å maja», som betyr å pynte med grønne kvister. Navnet har altså ingenting med måneden mai å gjøre.