Liseberg girer opp til noen skremmende uker under Halloween. Foto: Stefan Karlberg

Nå åpner Halloween på Liseberg: Alt du trenger å vite om skrekkfesten i Gøteborg

Høstferien er i full sving, og til helgen åpner Liseberg portene til årets Halloween-feiring. Det blir aktiviteter for både store og små, tøffinger og pyser. Fornøyelsesparken i Gøteborg, som nylig ble kåret til “Best of the Best” i den prestisjetunge utmerkelsen Park World Excellence Awards 2023, forvandles til et gigantisk spenningsområde med ubehagelige skapninger, spøkelseshus, zombier og drøssevis med gresskar. Her er høydepunktene du ikke vil gå glipp av!

Siden 2015 har Liseberg arrangert Halloween, og sesongen har vokst jevnt og trutt i både omfang og i antall besøkende. Om høsten forvandles fornøyelsesparken til Nordens største skrekkdestinasjon med hele fem spøkelseshus, to skrekkområder, 35 attraksjoner, 250 skuespillere, 110 tonn gresskar og godbiter til alle barn. I år kommer også en tidligere favoritt tilbake – Haunted Mansion, som inngår i “Lilla Åkpasset”. Akkurat som tidligere år velger den besøkende selv hvilket skrekknivå man vil oppleve.

– Under Halloween på Liseberg forvandles hele parken til en fargerik høststorm med både ugagn, kos, og skikkelig skumle opplevelser. Her er det virkelig noe for enhver smak, alt fra mystiske godteeventyr til skrekk og frysninger, sier Lotta Carlsbogård, leder for Sesonger & Events.

Forskere fra Recreational Fear Lab ved Universitetet i Århus har kommet fram til at skrekk under kontrollerte former kan ha en rekke positive psykologiske effekter. Det kan faktisk være bra å leke med redselen ved å for eksempel se på en skrekkfilm eller utsette oss for andre skremmende opplevelser. Den formen for underholdning kan fungere som en slags skrekkvaksine som bygger opp en motstandskraft mot stress og angst. Sammen med forskere fra Recreational Fear Lab på Universitetet i Århus, skal Liseberg finne den perfekte balansen mellom det som er gøy og det som er ubehagelig gjennom et eksperiment som de kaller “The Peak Fear Experiment”.

Halloween-sesongen åpner 6. oktober og varer til 5. november. Daglige åpningstider publiseres på liseberg.se, hvor du også kan finne ledige billetter.

I løpet av halloween skjer det noe for enhver smak på Liseberg. Foto: Stefan Karlberg

Halloween-sesongen i korte trekk:

Åpningsdager: 6.–8., 13.–15., 20.–22., 26.–29. oktober og 30. oktober til 5. november. Totalt 20 dager.

Åpne attraksjoner: 35

110 tonn gresskar, (ca. 30 000 stk). Dyrkes i Skåne som blir til biogass etter sesongslutt.

Barnevennlige områder: Kaninlandet, Stigen og Luna Park.

House of Horrors: 7, House of Cards, Zombie, Forest and Wind.

Skrekkområder: Circus Bizarre og Shadow of Demons.

Antall skrekkskuespillere: ca 250.

Haunted Mansion – en virkelig skremmende tur (åpner 13. oktober)
I den forlatte attraksjonen har noe virkelig skummelt flyttet inn. Gjør deg klar for halsbrekkende nærkontakt med ekle ting.

Skrekkområder:

Sirkus bisarr
I Havneområdet har et merkelig sirkuskompani flyttet inn, hvor det nå bor rare showartister og slemme klovner. Ta del i det rare repertoaret, men husk at de tar underholdning på største alvor.

Filmskrekk (I skrekkområdet Cirkus Bisarr)
Inne i den forlatte Polketten har sirkuskompaniet søkt ly og åpnet en skrekkkino. Her vises utvalgte kortfilmer som vil gi deg frysninger og en spenning som får alle sansene til å være i høygir. Dessuten ser kinovaktmesteren ut til å være en merkelig skrue... Kinoen har 15-årsgrense.

Demonenes skygge
I demonenes skygge har kampen mellom det gode og det onde funnet sted, og det onde vant en knusende seier. Stakkars, stakkars mennesker som faller for fristelsen til å se ned over kanten til helvetes gap som åpner seg... Er du en av dem?

Spøkelseshus:

Zombie
Zombier har invadert et kontor på Liseberg. Vinduet knuses, og innvendig begynner kampen for å overleve.

Loftet
Bak den låste loftsdøra har tiden stått stille. I nesten hundre år har barna som ingen savner vært innelåst. Når døren åpnes, og du går inn, er de ute etter hevn.

Korthuset

Morderiske klovner har flyttet inn på spøkelseshotellet Gasten og satt opp en blodig kunstutstilling. Trekk et kort, kanskje du er kunstverket.

Skogen
I det utendørs skrekkhuset Skogen blir du tatt med på en reise fylt med mørke, ond natur og ubehagelige skapninger.

7
Syv dager. Syv ord. Syv hav. Syv bakker. Og syv dødssynder. Synd er i betrakterens øye, og syv ganger vil den bli gjentatt. Syv ganger vil du møte dine verste sider. Syv ganger vil du bli fristet. Syv ganger vil du falle. Men du får bare én sjanse til å stå imot. Ta den eller mist deg selv for alltid.

Om Liseberg: Liseberg er en av de fremste fornøyelsesparkene i Europa, og tilbyr underholdning, attraksjoner, restauranter og innkvartering i toppklasse. Hvert år ønsker parken rundt 3 millioner gjester velkommen, noe som gjør Liseberg til den mest besøkte reisedestinasjonen i Sverige. Liseberg ble nylig kåret til “Best of the Best” i prestisjetunge Park World Excellence Award 2023.