Liseberg Peak Fear Experiment. Foto: Liseberg AB

Ny forskningsrapport fra Liseberg viser at underholdene skremming kan være bra for deg

Nylig gjennomførte den svenske fornøyelsesparken Liseberg skrekkeksperimentet The Peak Fear Experiment – nå slippes forskningsrapporten med resultatene av eksperimentet, som blant annet viser at underholdene skrekkopplevelser kan være både sunt og utviklende for deg. – Ved hjelp av resultatene fra studien vil vi i fremtiden kunne utvikle og skreddersy nye skrekkopplevelser i parken, sier Karl Svedung, markedssjef i Liseberg.

11. oktober i år gjennomførte den svenske fornøyelsesparken Liseberg «The Peak Fear Experiment», en feltstudie i underholdningsskrekk. Blant 1640 søknader fra 22 land ble Vicki Bååth, en 45 år gammel lærer fra Sverige og Helge Branscheidt, en 38 år gammel hår- og makeupartist fra Tyskland, valgt ut. Liseberg gjennomførte eksperimentet sammen med forskere fra Recreational Fear Lab ved Aarhus Universitet, som nå publiserer resultatene av studien i The Peak Fear Report:

– Dette eksperimentet viser at hvis du blir utsatt for underholdende skremming i trygge omgivelser, kan du øke din psykologiske motstandskraft, bli flinkere til å takle stressende situasjoner og trene på strategier for å håndtere frykten og negative følelser. Det kan derfor være utviklende for deg som person, sier Mathias Clasen, PhD og meddirektør for Recreational Fear Lab ved Aarhus Universitet.

For Liseberg har formålet med eksperimentet vært å bygge videre på kunnskap og innsikt om hvordan underholdningsskremming best kan utformes for å optimere skrekkopplevelser i fornøyelsesparken:

– Hvert år har vi hundretusenvis av besøkende som kommer til Halloween i Lisebergsparken for å oppleve skumle aktiviteter. Resultatene av denne rapporten viser at vi i Liseberg virkelig vet hvordan vi skal skremme og nå ønsker vi å bruke denne innsikten til å videreutvikle skrekkattraksjonene våre. En ting vi ønsker å undersøke er blant annet om vi kan hjelpe våre besøkende med å skreddersy deres skrekkopplevelser i parken, sier Karl Svedung, markedsdirektør i Liseberg.

For begge deltakerne var eksperimentet en spennende og morsom opplevelse, men den bøy også på en dypere erfaring for både Vicki Bååth og Helge Branscheidt, Tyskland, som utfordret seg selv på et personlig nivå:

Det ukjente var det mest skremmende for meg; at jeg ikke visste hva som skulle skje. Det høres kanskje veldig rart ut for andre, men jeg likte å være på disse skumle stedene og frekke ut, sier Helge Branscheidt, fra Hamburg.

Vicki Bååth fra Sverige var den av de to deltakerne som midlertidig måtte avbryte eksperimentet ved å rope et stoppord – Peak Fear – men angrer ikke på at hun deltok:

– Jeg måtte finne måter å unngå panikkfølelse på, som da jeg bestemte meg for å bli sint for å takle frykten. Da kunne jeg nyte skrekkopplevelsen mens jeg var redd. Dette er det kuleste og morsomste jeg noen gang har vært med på, og jeg var veldig stolt av meg selv da jeg tok kontroll over frykten min, sier Vicki Bååth.

Se en kort dokumentar om eksperimentet her: https://www.youtube.com/watch?v=WHP7imAzkKU