Møter markedsvekst i Agder med nytt logistikklager og proffsenter

For å kunne ta unna etterspørselen i Agder, åpnet Optimera torsdag 9. juni 2022 offisielt nytt logistikklager og nytt proffsenter for byggevarer.

Anleggene blir nøkkelfaktorer i konkurransen om byggevaremarkedet i regionen.

– Anlegget på Vige blir vårt største Optimera Proffsenter i Agder. Inkludert logistikklageret i Snelldalen, er det betydelige investeringer vi nå gjør i regionen, sier regiondirektør Hans Olav Wetrhus i Optimera.

Da kapasitetsgrensen ved det gamle logistikkanlegget i Vige havnevei 84 ble sprengt, besluttet selskapet å flytte til Snelldalen. Dette løste en annen nøtt i form av behov for lokaler til et større proffsenter. Nå kunne det gamle logistikkanlegget brukes til Optimera Proffsenter.

– Ringen er på en måte sluttet. Helt fra 1986 har det vært byggevaresenter her og jeg har selv handlet som tømrer-læregutt på dette stedet. Kundene syns de vender litt hjem, men får nå langt mer moderne fasiliteter til rådighet, sier Wetrhus.
Byggevarehandel i proffmarkedet handler i dag om byggevarer i kombinasjon med tjenester hvor fellesnevneren er effektivisering og ivaretakelse av krav fra myndigheter og sluttkunder.

For eksempel er det bedre for proffkundene å få byggevarer levert ute på anlegget enn å bruke verdifull arbeidstid på innkjøpsturer.

Det nye logistikklageret i Snelldalen ved Sørlandsparken vil spille en viktig rolle i dette.

Egne profftilbud og -veiledning, lovpålagt opplæring i arbeidsverktøy og ivaretakelse av dokumentasjonskrav er noe som proffsenteret på Vige vil bidra til.

Optimeras virksomhet i Kristiansand innbefatter også betongspesialistselskapet Rencon og fem Montér byggevarehus. I Agder har Montér totalt 21 byggevarehus hvorav flere er eid av forhandlere.

Ved inngangen til 2022 kunne selskapet også melde om kjøp av Igland Garasjen i Grimstad og i august vil Optimeras spesialistkjede Montasjeutstyr være på plass i lokalene.

• Bygg, eiendom

• optimera
  • logistikk
  • montasjeutstyr
  • byggevarer
  • optimera proff

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 14 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Hansmark, RenCon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.