Hjertelig jubileum

Hjertelig jubileum

Det er i høst 30 år siden den første hjertetransplantasjonen ble utført i Norge - og Skandinavia. Jubileet skal markeres på Oslo Universsitetsykehus, Rikshospitalet den 15. oktober.

Transplantasjonen var en historisk medisinsk begivenhet som banet vei for hjertetransplantasjon som rutinebehandling her i landet. Opptakten var ikke problemfri: Helsemyndighetene var underrettet, men endelig klarsignal var ikke gitt. Det var knyttet usikkerhet til resultatene av inngrepet. Forberedelser ble gjort i det stille.

Hjertetransplantasjonen ble likefullt en suksess, og pasienten, Bente Sæther Wahlberg, lever i dag et godt liv med sitt nye hjerte. Hun forteller om en vanskelig tid før transplantasjonen.

- Jeg var svært syk med kardiomyopati, eller ”voksende hjerte”, som det også kalles. Jeg visste nesten ingenting om organtransplantasjon da det ble tatt opp, men sa ja med en gang. Jeg forstod at det var eneste utvei, og jeg var så utrolig lei av å være syk.

Tiden etter var heller ikke lett. Debatten raste, og journalister over hele landet ville ha tak i Wahlberg. Hun beholdt likevel sin anonymitet lenge.

- Jeg ble overveldet av all oppmerksomheten. Jeg tenkte at det jo var de som stod bak denne utrolige jobben som var viktige her – ikke jeg, sier Wahlberg.

Jacob B. Natvig, daværende direktør ved Rikshospitalet, var den som initierte transplantasjonen sammen med fagmiljøet, og hadde det øverste ansvaret.

- Vi skjønte at tiden var inne, og at vi måtte sette i gang. Medisinsk lå alt til rette, med introduksjonen av det immundempende stoffet ciklosporin samme år, og omfattende klinisk forskning. Vi hadde allerede mye erfaring fra nyretransplantasjonsvirksomheten.

30-årsjubileet vil bli markert på Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet den 15. oktober, med seminaret "Organtransplantasjon i 50 år. Pasientperspektivet - livet før og etter". Her vil flere av de involverte delta, blant annet Natvig, Wahlberg, samt flere av legene.

Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon, som er medarrangør, håper på godt besøk.

- Vi har kommet utrolig langt i Norge. Temaet organdonasjon har gått fra å være noe tabubelagt og vanskelig, til noe folk snakker om, og ser på som riktig og nødvendig. Dette er viktig å få frem. Seminaret gir en unik mulighet til å møte noen av dem som har gjort alt dette mulig, avslutter Kuhle.

Les hele historien til Bente her: http://organdonasjon.no/historie/bente/

Bilder av Bente Sæther Wahlberg:

Pressebilde 1: http://flic.kr/p/gwn9Aw

Pressebilde 2: http://flic.kr/p/gwn24L

Hvem er vi?

* Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL)
* Foreningen for Hjerte- Lungetransplanterte (FHLT)

Vårt formål er å bidra til å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner. Dette vil vi gjøre ved å informere allmennheten om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever.

Vi vil være pådrivere i forhold til helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige resurser stilles til disposisjon for å redde liv.