Stabburet kjøper Dagens

Dagens ble etablert i 2004 og har 22 ansatte. Selskapets virksomhet ligger i Hå kommune på Jæren. Dagens har en årlig omsetning på ca. 40 millioner kroner (2009) og driver hovedsakelig med produksjon av fersk pizza. Dagens er i dag leverandør til Stabburet gjennom produksjon av pizzamerket Chicago, som selges som hurtigmat i storkiosker og på bensinstasjoner.

- Vi har et godt samarbeid med Dagens, som vi nå forsterker. Som eier av selskapet vil vi ha enda bedre muligheter til å utvikle gode pizzavarianter for andre deler av markedet enn der hvor Stabburet er representert i dag, sier administrerende direktør Bente Brevik i Stabburet.

Dagens vil komplettere Stabburets fabrikker på Stranda, som er tilpasset storskalaproduksjon av dypfryst pizza for dagligvaremarkedet. Dagens er tilpasset produksjon av fersk kjølt pizza og mindre produksjoner.

- Denne avtalen gir oss bedre mulighet til å tilby større variasjon av pizza gjennom flere kanaler enn dagligvarebutikkenes frysedisker, sier Bente Brevik.

Dagens AS er i dag eid av henholdsvis Nortura SA (34 %), Tage Pedersen (22 %), Kjetil Koksvik (22 %), Pizzaverkstedet AS (9,5 %), A&W Pizzatjenester AS (9,5 %) og Jason Campo (3 %).

- Vi er glade for å bli en del av Stabburet og det store apparatet innen pizzaproduksjon. En industriell eier med en slik størrelse og tyngde er positiv for den videre utviklingen av Dagens. Dette blir en spennende fase, både for oss i ledelsen og de ansatte, og vi gleder oss til samarbeidet med Stabburet, sier daglig leder Tage Pedersen i Dagens.

Stabburet betaler 34,7 millioner kroner for selskapet Dagens. Avtalen må godkjennes av konkurransemyndighetene før den kan tre i kraft.

For ytterligere informasjon:

Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør Stabburet AS: 916 65 078

Tage Pedersen, daglig leder i Dagens AS: 950 35 671

Nina Sundqvist, kommunikasjonsdirektør Nortura SA: 917 85 620

• dagligvarehandel
  • matvarer
  • stabburet
  • stabburet logo

Om Stabburet

Som en av Norges største matvareleverandører er vi en vesentlig del av måltidet for mange hundre tusen nordmenn – hver eneste dag. Vi forvalter noen av Norges mest verdifulle merkevarer, og det har vi gjort siden 1943.

I dag selges Stabburets produkter til både dagligvare- og storhusholdningssektoren, og de viktigste produktområdene er pizza/pai, sauser, ferdigmat, drikke/mellommåltid og pålegg. Vi har sterke merker som Grandiosa, Big One, Stabburet, Nora, Nugatti, Fun Light og Idun.

Stabburet inngår som divisjon i Orkla Foods Nordic. Denne forretningsenheten er en del av Orkla Brands (Orklas merkevarevirksomhet).