Foto: Orkla Health

Forbrukernes klimakrav virker: Nå kommer Orklas kosttilskudd i bokser av resirkulert plast

Stadig flere forbrukere vil ta bærekraftige valg i hverdagen. - Det inspirer oss i vårt arbeid mot mer bærekraftige løsninger, sier Line Berg Dørum i Orkla Health, som kan fortelle at mer enn 180 produkter skal gå over til ny emballasje.

- Som et stort internasjonalt selskap har vi et ansvar for å jobbe mot mer bærekraftige løsninger i hele verdikjeden. Ved å bruke resirkulert plast i emballasjen, bidrar vi til en sirkulær økonomi. Emballasje er dessuten et område hvor forbrukerne føler de kan gjøre en aktiv og helt konkret forskjell for miljøet. Da må vi hjelpe dem med det, sier Berg Dørum og fortsetter:

- Jeg tør påstå at vi med denne innovasjonen skal sette en helt ny standard for bærekraftig emballasje innen kategorien kosttilskudd.

Det er et betydelig løft Orkla Health nå skal ta, og det plasserer selskapet helt i front i sin bransje.

Allerede i 2019 kom Møller’s Den Originale i ny boks av resirkulert plast. Det ga en årlig reduksjon av bruk av jomfruelig plast på 20 tonn. Ved at plasten i boksen er tynnere enn før, forbrukes i tillegg 5,4 tonn mindre plast hvert år.

7,2 millioner forpakninger i året

Nå står flere av produktene som produseres ved Orklas fabrikk i Danmark for tur. I alt 20 merker, fordelt på 180 varianter i åtte land skal nå over på den nye emballasjen. Dette tilsvarer 7,2 millioner forpakninger i året. Overgangen vil skje i perioden fra nå og frem til slutten av 2021.

I Norge er det Collettog Gevitasom først tar steget over til nye emballasjen. I alt 20 varianter kommer på markedet i disse dager. I løpet av 2021 følger Vitaplex etter. Dette tilsvarer ca. 1,5 millioner bokser i resirkulert plast i året.

De nye boksene er firkantet og er designet slik for å øke fyllingsgraden i kartong og på pall og dermed frakte mindre luft rundt på veiene. Fyllingsgraden i selve produktet er også økt betraktelig for både Gevita og Collett. Dette reduserer produktenes miljøavtrykk ytterligere.

- I Orkla Health ønsker vi å bidra til å oppfylle FNsbærekraftsmål, og vi har valgt tre områder der visom selskap har mulighet til å gjøre en forskjell. Overgang til mer bærekraftig emballasje og ingredienser er ett av dem. Vi er glad for å være i gang. Men dette er bare begynnelsen på et langsiktig arbeid for å bidra til den sirkulære økonomien der ressursene går inn i kretsløpet og brukes om igjen – og om igjen, sier Berg Dørum.

Forbrukernes tale er klar

Stadig flere forbrukere uttrykker et genuint ønske om å kunne ta bærekraftige valg i hverdagen og stiller krav til produkter og leverandører.

- Mange synes likevel det er komplisert å vite hva som er bærekraftig, og vi må hjelpe dem å gjøre mer bærekraftige valg i hverdagen, sier Berg Dørum.

Opinion har nylig publisert resultatene av sin undersøkelse: «Forbruker og Bærekraft 2020». Den viser bl.a. at:

• at 9 av 10 mener klimaproblemene er reelle.
  • 83% har ambisjoner om en mer bærekraftig livsstil – men det er et stort sprik i forbrukers holdning og handling.
  • 6 av 10 mener at deres valg i hverdagen har betydning for en bærekraftig utvikling
  • 1 av 2 forsøker å tenke etisk, miljøvennlig og ansvarlig når de handler.

Fakta om de nye boksene

• Først ut er Collet+i Dagligvarehandelen og Gevita i apotek.
  • Bokser i 100 % resirkulert plast.
  • Etiketter av gjenvinnbar bioplast.
  • Pappbrettene boksene står i butikk er FSC-sertifisert (kommer fra bærekraftig drevet skog)
  • Boksene er transparente, menbeskytter mot UV-stråling så kapslenes holdbarhet ikke forringes