Fortsatt fremgang for Orkla

Fortsatt fremgang for Orkla

Orklas driftsinntekter økte i 2. kvartal med 20 % til 17,1 mrd. kroner. 11 av Orklas 12 porteføljeselskaper viste resultatfremgang. Justert resultat pr. aksje økte med 17 % og endte på 1,55 kroner for 2. kvartal.

Orklas konsoliderte porteføljeselskaper økte driftsresultatet EBIT (adj.) med 29 % til 1,6 mrd. kroner i 2. kvartal. Alle porteføljeselskapene i Orkla hadde god organisk vekst, men de fleste av dem hadde også en viss volumnedgang.

Orklas resultatbidrag fra Jotun (42,7 % eierandel) utgjorde 533 mill. kroner, noe som er en fremgang på 124 %. Jotuns resultat var drevet av volumvekst, forbedret bruttomargin og god kostnadskontroll.

– Jeg er fornøyd med kvartalet og særlig den sterke utviklingen i Jotun. Også Orklas andre porteføljeselskaper viste god resultatfremgang. Kostnadene for Orklas innsatsfaktorer er vesentlig høyere enn i samme periode i 2022, og vi har gjennomført prisøkninger for å kompensere for dette. Økt inflasjon og stigende rente har i de fleste av våre markeder redusert forbrukernes kjøpekraft, noe som igjen har lagt press på våre salgsvolumer, sier Orklas konsernsjef Nils K. Selte som legger til:

– Orkla har tidligere kommunisert et omfang på kostnadsbesparende tiltak på om lag 1 mrd. kroner på tvers av porteføljen for 2023. Forventningene til disse programmene består, og iverksatte kostnadsprogrammer går etter planen.

Hydro Power hadde et driftsresultat EBIT (adj.) på 282 mill. kroner, mot tilsvarende 579 mill. kroner i samme periode i 2022. Nedgangen skyldtes vesentlig lavere kraftpriser enn i 2. kvartal 2022.

Konsernets «Andre inntekter og kostnader» utgjorde -202 mill. kroner i 2. kvartal, mot tilsvarende -50 mill. kroner i samme periode i fjor. Økningen er i hovedsak knyttet til prosessen med å finne en partner til Orkla Food Ingredients samt omstruktureringsprosjekter i konsernet.

Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap, hvor rammen for virksomheten er merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Ny forretningsmodell ble formelt etablert 1. mars 2023 med 12 selvstendige porteføljeselskaper. Selskapene er gitt økt autonomi, ansvar og beslutningsmyndighet for å sørge for bedre utnyttelse av potensialet som ligger i hvert porteføljeselskap.

Orkla hadde i 2022 en omsetning på 58 mrd. kroner og 20 500 ansatte.