Foto: Bjørn Wad

God inntektsvekst i Orkla

Orklas driftsinntekter økte i 4. kvartal med 11,1 % til 14.027 mill. kroner. Konsernets resultat før skatt ble 1.841 mill. kroner, noe som var en fremgang på 42,7 %. Driftsresultat EBIT (adj.) økte med 18,9 % og endte på 1.871 mill. kroner.

Driftsinntektene økte for året som helhet med 7,0 % til 50.441 mill. kroner. Driftsresultat EBIT (adj.) viste i 2021 en vekst på 11,9 % og endte på 6.145 mill. kroner. Dette er det høyeste driftsresultat EBIT (adj.) for Orkla noensinne.

I 2021 ble resultat pr. aksje (justert) 5,17 kroner, noe som var en økning på 2,6 %. Orklas styre har en intensjon om å foreslå at utbyttet for regnskapsåret 2021 økes med 25 øre til 3,00 kroner pr. aksje. Ved årsskiftet hadde konsernet 21.423 ansatte samt 114 fabrikker i 22 land.

- Orklas merkevarevirksomhet hadde god inntektsvekst i 2021. Vi foretok flere strategisk viktige oppkjøp og styrket våre posisjoner innen prioriterte vekstområder som plantebaserte produkter, forbrukerhelse og «Out of Home». Orkla har etablert en plattform for å skape bærekraftig, lønnsom vekst med god kontantstrøm som også muliggjør solid utbytte for våre aksjonærer i årene som kommer, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Orklas merkevarevirksomhet oppnådde i 4. kvartal en vekst i driftsinntektene på 8,4 %. Den organiske omsetningsveksten var på 5,5 %.

Størst fremgang hadde Orkla Food Ingredients med en organisk omsetningsvekst på 16,1 %. Dette forretningsområdet hadde noe begrenset aktivitet i «Out of Home»-kanalen i 4. kvartal 2020 på grunn av pandemien. Orkla Confectionery & Snacks og Orkla Foods hadde organisk vekst i 4. kvartal 2021 på henholdsvis 5,5 % og 4,1 %. Orkla Consumer Investments og Orkla Care opplevde derimot organisk tilbakegang på henholdsvis 5,7 % og 1,2 %. Begge disse forretningsområdene hadde sammenligningstall i 4. kvartal 2020 som var positivt preget av pandemien.

Resultatet fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper var 105 mill. kroner i 4. kvartal, mot tilsvarende 225 mill. kroner i 2020. Tilbakegangen skyldes lavere resultatbidrag fra Jotun. Det var en positiv salgsutvikling i alle Jotuns markedssegmenter, men den ekstraordinære økningen i råvareprisene påvirket lønnsomheten negativt.

Hydro Power hadde et driftsresultat EBIT (adj.) på 415 mill. kroner i 4. kvartal, mot 25 mill. kroner i samme periode i 2020. Økningen skyldes vesentlig høyere kraftpriser enn i samme kvartal 2020. Lange perioder med lave temperaturer og høyt forbruk bidro til de høye kraftprisene.

Konsernets andre inntekter og kostnader utgjorde i 4. kvartal minus 88 mill. kroner, mot minus 468 mill. kroner i samme periode i 2020 – som inkluderte en betydelig kostnadsføring og nedskrivning knyttet til ERP-prosjekter.

Orklas resultat før skatt økte med 42,7 % og endte på 1.841 mill. kroner i 4. kvartal. Justert resultat pr. aksje endte på 1,40 kroner for kvartalet, noe som var en nedgang på 2,1 % fra samme periode i 2020.

Orkla har i 2021 kjøpt selskaper for 7.030 mill. kroner. De største kjøpene er helse- og velværeselskapet NutraQ, det indiske krydderselskapet Eastern Condiments (67,8 % eierandel) og den nederlandske pizzakjeden New York Pizza (75 % eierandel).

I tillegg kjøpte New York Pizza i september og oktober de tyske pizzakjedene Stückwerk, Flying Pizza og Pizza Planet. Orkla har med dette 663 franchisedrevne utsalgssteder for pizza, hvorav 296 i Finland, 255 i Nederland og Belgia, samt 112 i Tyskland.

Orkla Health gjennomførte i januar 2022 en avtale om å kjøpe 95 % av aksjene i Vesterålen Marine Olje. Selskapet har vært en viktig leverandør av råstoff til Möller’s Tran og er et oppkjøp av strategisk betydning for Orkla innen både helse og bærekraft.