Jaan Ivar Semlitsch ny konsernsjef i Orkla

Den nye toppsjefen i Orkla har bakgrunn fra Elkjøp, Dixon Carphone, Rema Industrier, Plantasjen og Statoil Retail. - Å kunne lede Orkla inn i fremtiden er på mange måter en drøm som går i oppfyllelse, sier Jaan Ivar Semlitsch (47).

– Jeg er glad for at Jaan Ivar Semlitsch har takket ja til stillingen. Han har 24 års bred ledererfaring fra nordisk og internasjonal virksomhet, og han har vært toppsjef i en rekke bedrifter med stor suksess. Et samlet styre mener Semlitsch er rett person til å lede Orkla i tiden som kommer, sier Orklas styreleder Stein Erik Hagen

Jaan Ivar Semlitsch kommer fra stillingen som konsernsjef i Elkjøp Nordic, som han har ledet i mer enn seks år. Det siste året har han i tillegg vært toppleder for morselskapet Dixons Carphone sin internasjonale virksomhet.

Semlitsch var administrerende direktør for Rema Industrier fra 2009 til 2013, Plantasjen fra 2007 til 2009 og chief operating officer i Statoil Retail Europe fra 2004 til 2007. Fra 2001 til 2004 hadde han stillingen som administrerende direktør i Expert Danmark. Fra 1995 til 2001 var han tilknyttet McKinsey & Company, hvor han hadde er rekke oppdrag for selskaper innen dagligvarebransjen.

Semlitsch er styremedlem i DnB og Brav Norway (tidligere Swix Sport). Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og har MBA Scholarship fra Kellog School of Management.

– Jeg er svært takknemlig for at jeg får muligheten til å lede Orkla i en ny og spennende fase for konsernet. Jeg ønsker å bygge videre på Orklas sterke posisjoner i en rekke markeder og utvikle selskapet for fremtiden, sier Orklas nye konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Peter A. Ruzicka gikk av av som konsernsjef i Orkla 7. mai. Terje Andersen ble konstituert, og han vil fortsette i denne stillingen frem til Semlitsch tiltrer.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Vi er en ledende leverandør av merkevarer til dagligvarehandel, storhusholdning, faghandel, apotek og bakerimarkedet. Norden, Baltikum og utvalgte land i Sentral-Europa er våre hovedmarkeder. I tillegg har vi sterke posisjoner innenfor utvalgte produktgrupper i India.