Maria Syse-Nybraaten fra Ferd til Orkla

Maria Syse-Nybraaten fra Ferd til Orkla

Maria Syse-Nybraaten er utnevnt til konserndirektør og leder for forretningsområdet Orkla Consumer & Financial Investments. Hun tar over stillingen etter Thomas Ljungqvist som har vært konstituert siden 16. februar.

Syse-Nybraaten kommer fra stillingen som Investment Professional i Ferd Capital hvor hun siden 2013 har hatt flere sentrale posisjoner, blant annet som ansvarlig for helseinvesteringer i Norden. Før dette var hun analytiker i SEB. Hun har bred erfaring med eieroppfølging og styrearbeid i en rekke selskaper, deriblant Dr. Fürst Medisinsk Laboratorium AS, Brav AS, Aidian OY og Fjord Line AS.

Maria Syse-Nybraaten vil rapportere til Orklas konsernsjef Nils Selte. Hun tiltrer 1. oktober 2022.

– Jeg er glad for at Maria har takket ja til å bli ny leder for Orkla Consumer & Financial Investments. Hun har solid erfaring fra M&A og finansmarkedet, i tillegg til sin erfaring fra aktivt eierskap og ulike styreverv. Marias kompetanse vil være et verdifullt bidrag i det pågående arbeidet med å etablere autonome og selvstendige porteføljeselskaper, sier Nils Selte.

Thomas Ljungqvist går over i en ny rolle hvor han i tillegg til å bli CFO i Orkla Consumer & Financial Investments blir leder for Industrial & Financial Investments, som inkluderer Jotun (42,6 %), Hydro Power, Orkla Eiendom og Orkla Venture. Han vil i tillegg få ansvar for forretningsområdets satsing på Out of Home. Thomas vil rapportere til Maria Syse-Nybraaten.

– Jeg vil takke Thomas for den flotte jobben han har gjort i den perioden han har vært konstituert CEO for Orkla Consumer & Financial Investments. Jeg er glad for at han har tatt på seg nye oppgaver for å utvikle virksomheten videre sammen med Maria og resten av teamet, sier Nils Selte.

Orkla Consumer & Financial Investments består av to deler: Consumer Investments, som inkluderer New York Pizza, Kotipizza, Orkla House Care, Lilleborg og Pierre Robert, og Industrial & Financial Investments, som inkluderer Jotun (42,6 %), Hydro Power, Orkla Eiendom og Orkla Venture.

Kategorier