Nidar feirer frivilligheten med unik sjokolade | - «Dugnadsbiten» er vår lille takk til alle dere flotte frivillige

Trondheim er valgt til europeisk frivillighetshovedstad i 2023. Når dette markeres med festforestilling i Nidarosdomen i kveld, 31. januar, bidrar Nidar med «Dugnadsbiten».

Dugnadsbiten som blir delt ut til alle fremmøtte, er en helt unik Nidar-sjokolade laget eksklusivt for anledningen. Sjokoladen er resultat av et dugnadssamarbeid mellom Nidar og måltidskokken Inge Johnsen, som har vært idémaker og initiativtaker til sjokoladen på oppdrag fra Trondheim kommune. Sjokoladebaren heter «Dugnadsbiten», består av mest mulig lokale råvarer – og er laget for å deles.

Som Charlie i sjokoladefabrikken

Måltidskokken Inge Johnsen forteller at fikk i oppdrag fra kommunen å skape noe som var spesielt til de frivillige under markeringen av byen som europeisk frivillighetshovedstad. Han kom på ideen om å lage en sjokolade fordi man ofte får en godbit etter man har gjort en innsats i en dugnad. Så tok han kontakt med Nidar og ble invitert til fabrikken.

- Jeg ble tatt imot med åpne armer. De tok meg med i kjelleren til testlabben, hvor vi så på gamle sjokoladeformer av ulike klassiske sjokolader. Da jeg var på befaring hos Nidar, fikk jeg en intens lykkefølelse. Jeg var som Charlie som fikk oppleve Willy Wonkas sjokoladefabrikk. Jeg hadde fått gullbilletten og fikk jobbe sammen med gjengen på Nidar, sier Johnsen.

Sjokolade på rekordtid – takket være dugnadsinnsats

Vanligvis tar utviklingen av en ny sjokolade ett til to år, men historien bak denne sjokoladen startet i begynnelsen av desember i fjor.

- Alle i produktutviklingsteamet syntes det hørtes ut som en inspirerende og artig oppgave. Men jeg skal innrømme at produktutviklingsmessig var det en utfordring, sier Perny Emdal, som er senior produktutvikler i Nidar.

Til sammen har gjengen i Nidar produsert 850 sjokoladebarer som skal deles ut i forbindelse med festforestillingen. Den har samme avstøpning som Caramello-sjokoladen, og er laget for å deles.

- Alle i produktsutviklingsgjengen på Nidar har bidratt – fra reseptutvikling, prøving og litt feiling til emballasjeutvikling og pakking. Dette har vært en skikkelig dugnad fra A til Å, sier Kristin Gautvik-Minker, som er produktutviklingssjef for godteri i Orkla Confectionery & Snacks i Norge.

En takk til alle frivillige – laget med lokale råvarer

«Dugnadsbiten» består av deilig Nidar melkesjokolade fylt med suksesstertekrem – fordi dugnad handler om suksess - og en liten dæsj bringebær. Sjokoladen inneholder over 30 % lokale råvarer: Tørrmelka i sjokoladen er fra Verdal, smøret er fra Røros, og fløten og eggene er fra Midt-Norge.

- Jeg har lenge hatt en drøm om å lage en kortreist sjokolade av lokale råvarer, og vet at Nidar bruker melk fra lokale gårder i Trøndelag. Det er utrolig betydningsfullt at en industriell aktør bruker lokale råvarer, og det synes jeg fortjener mer oppmerksomhet, poengterer Johnsen.

Perny Emdal i Nidar sier at alle i Nidar synes det er veldig hyggelig at «Dugnadsbiten» blir en liten oppmerksomhet til alle de frivillige.

- Dette er vår lille takk til alle dere flotte frivillige som står på for andre hver dag. Det er en fantastisk dugnadsånd, som veldig mang er helt avhengig av, og som også vi har fått kjenne litt på da vi laget denne sjokoladebaren, sier Emdal.