Orkla inngår OFI-partnerskap med Rhône

Orkla inngår OFI-partnerskap med Rhône

Orkla har inngått en partnerskapsavtale med Rhône, et ledende private equity selskap som investerer i selskaper med transatlantisk tilstedeværelse. Investeringsfond som er tilknyttet Rhône overtar 40 % av eierskapet i Orkla Food Ingredients AS («OFI»). Transaksjonen verdsetter OFI til 15,5 mrd. kroner på 100 % gjeld- og kontantfri basis.

Orkla og Rhône forventer at partnerskapet gjør det mulig for OFI å fortsette sin vekstreise. Rhône har erfaring fra forbrukermarkedet, i tillegg til mat og drikkevareindustrien gjennom tidligere og nåværende investeringer. Partnerskapet med Rhône vil bygge på og styrke OFI. Ambisjonen er å skape aksjonærverdier gjennom volumvekst, marginforbedringer, kapitaleffektivitet og strukturell vekst.

Orkla etablerte OFI i 1999. OFIs omsetning har siden den gang økt med med en faktor på 9 til 18,1 mrd. kroner de siste tolv måneder (pr. 30. september 2023) med et årsresultat (EBIT adj.) på 1,1 mrd. kroner. OFI er en ledende leverandør av matingredienser i Europa, innenfor en rekke kategorier som bakeri, konditori, iskremingredienser og plantebaserte meierialternativer for forbrukere. Veksten har kommet som følge av organisk ekspansjon og en vellykket M&A-strategi, med flere enn 50 oppkjøp i Europa og Nord-Amerika.

Innen gjennomføring av transaksjonen vil OFI erstatte eksisterende finansiering fra Orkla med en kommittert bankfasilitet på 6,4 mrd. kroner (ikke fullt ut trukket ved gjennomføring), uten regress til Orkla ASA, inneholdende finansielle covenants knyttet til netto gjeld til EBITDA og rentedekning. I tillegg vil OFIs balanse inneholde en subordinert gjeld til Orkla ASA på ca. 89 mill. euro. Inkludert andre justeringsposter, er egenkapitalverdien til OFI på 100 % basis ca. 6,5 mrd. kroner. Rhône vil ha en opsjon, som kan utøves til og med 31. mars 2027, til å kjøpe ytterligere 9 % av OFIs egenkapital til samme pris per aksje som transaksjonen annonsert i dag.

OFI vil fortsatt konsolideres i Orklas regnskap. Nettoprovenyet fra transaksjonen vil bli brukt til netto gjeldsreduksjon i Orkla ASA og til fremtidige investeringer, herunder i OFI. Orklas utbytte- og gjeldspolicy forblir uendret etter transaksjonen. Avtalen mellom Rhône og Orkla inneholder sedvanlige bestemmelser for partnerskapet.

- Det har vært stor interesse for å kunne bli medeier i OFI. Jeg er stolt over at vi inngår partnerskap med en så dyktig organisasjon som Rhône. Rhône skilte seg ut med sin konstruktive holdning til partnerskapet og strategiske innsikt. Dette er en milepæl for Orkla som gjør at OFI kan fortsette sin organiske og strukturelle vekst. Denne transaksjonen er et eksempel på fleksibiliteten og verdiskapingspotensialet som Orklas nye driftsmodell muliggjør, sier konsernsjef Nils K. Selte i Orkla.

- Vi ser frem til å bli Orklas partner på den neste etappen av OFIs vekstreise. OFI har allerede mange ledende posisjoner i en rekke europeiske land og i Nord-Amerika, hvor selskapets regionale og lokale tilnærming til kundene er verdiskapende. Sammen med Orkla ser vi frem til å bygge videre på OFIs plattform og gi støtte til OFIs ledergruppe i arbeidet med selskapets videre vekst og utvikling over de neste årene, sier Patrick Mundt, Managing Director i Rhône.

Orkla og Rhône vil begge ha representanter i OFI-styret. Styreleder blir Øyvind Torpp som er EVP og konserndirektør for investeringer i Orkla. Johan Clarin vil fortsette som adm. direktør i OFI og lede selskapet på basis av dets forretningsplan.

- Denne transaksjonen er et resultat av OFIs suksess, styrke og tilpasningsdyktighet over mange år. Jeg er veldig stolt over at en så anerkjent aktør som Rhône ønsker å investere i OFI og inngå partnerskap med Orkla, påpeker adm. direktør Johan Clarin i OFI. Han legger til:

- Vi vil nå ha to sterke og kapable eiere som sammen ønsker å utvikle OFI som en ledende ingrediensvirksomhet i Europa og Nord-Amerika. Vi ser frem til videre volumvekst, marginforbedringer og flere verdiskapende investeringer, med støtte fra våre aksjonærer.

Transaksjonen forventes å være fullført innen utgangen av første kvartal 2024, forutsatt at betingelsene for gjennomføring er oppfylt, herunder tillatelser fra relevante myndigheter.

I forbindelse med transaksjonen har BofA Securities vært finansiell rådgiver for Orkla og Rothschild & Co har vært finansiell rådgiver for Rhône.

Orklas konsernsjef Nils K. Selte vil gi flere kommentarer og besvare spørsmål knyttet til transaksjonen i forbindelse med dagens kvartalspresentasjon.

Om OFI

OFI ble etablert i 1999 og er til stede i 23 land med over 4.000 ansatte. I dag er virksomheten organisert i tre produktområder. «Bakery Ingredients», som utgjør omtrent 63 % av OFIs driftsinntekter, består av produksjon, salg og distribusjon, og utgjør et bredt spekter av bakeriingredienser. «Sweet Ingredients», som representerer rundt 21 % av OFIs driftsinntekter, har ledende markedsposisjoner innenfor iskremingredienser på tvers av flere kundekanaler og konfektingredienser til industrikunder. «Plant Based» står for om lag 17 % av OFIs driftsinntekter og har ledende regionale posisjoner innen margarin og plantebaserte meieriprodukter.

Om Rhône

Rhône ble grunnlagt i 1996 og er et globalt private equity-selskap med fokus på investeringer i virksomheter med transatlantisk tilstedeværelse. Rhônes investeringsfilosofi er å utvikle sterke strategiske partnerskap med selskapene de investerer i. Rhône har gjort flere vellykkede ‘carve-out’-transaksjoner og inngått partnerskap med gründer- og familiedrevne bedrifter. Rhône har kontorer i London, New York, Madrid og Milano. Rhône har investert i en diversifisert portefølje av selskaper, inkludert investeringer i tjeneste-, forbruker- og industrisektoren. For mer informasjon om Rhône, selskapets investeringsteam og deres nåværende portefølje, vennligst besøk: https://www.rhonegroup.com/.