STOR SYNLIGHET: Det første som møter ansatte i Orkla på vei til lunsj, er denne nye NATURLI’  matstasjonen med plantebaserte retter. (Foto: Bjørn Wad)
STOR SYNLIGHET: Det første som møter ansatte i Orkla på vei til lunsj, er denne nye NATURLI’ matstasjonen med plantebaserte retter. (Foto: Bjørn Wad)

Orkla satser på grønn kantinemat

Stadig flere velger plantebasert mat i butikken. Nå står lunsjkantinene for tur.

Fristende og fargerike plantebaserte lunsjskåler står klare. I kantinen hos Orkla på Skøyen etablerer NATURLI’ en egen matstasjon med inspirasjon hentet fra menyen på NATURLI’ Cafe.

– Kantinen her hos Orkla er pilotprosjektet. Nå satser vi på samarbeid med de store kantinekjedene i Norge – og vi er snart på plass i flere store kantiner i Oslo-området, sier produktsjef for NATURLI’, Ingrid Håvik.

Orkla satser tungt på plantebasert mat, og NATURLI’ er flaggskipet. Til nå har det vært stort fokus på smak og rekrutteringsprodukter som burger og pølse, men fremover vil NATURLI’ også vektlegge andre gevinster ved å velge plantebasert.

– Vi ser at mange forbrukere er opptatt av egen helse, og dette kan også være en god inngang for mange til å spise mer plantebasert. I kantinen satser vi på bowls, salater og grønnsaker – og alle rettene er rike på protein og fiber, i tillegg til å inneholde minst 1 av 5 om dagen, sier Håvik.

Ser vi på måltidene vi spiser utgjør lunsj rundt 25 prosent av klimagassutslippene av måltidsdøgnet.

- Skal vi få flere til å spise plantebasert, må det være lett tilgjengelig. Alle vil gjøre det som er bra, men helst uten å tenke på det, sier Håvik.

I kantinen på Skøyen vises beregnet ernæring og klimaavtrykk ved hver rett. Oppskriftene er satt opp – og porsjonene lagt opp.

– Vi har tro på ferdige løsninger og grab and go. Undersøkelser viser at stadig flere ønsker seg ferdiglagde tallerkener fremfor selvforsyning. De får da et godt sammensatt måltid og slipper å tenke så mye, avslutter Håvik.