Foto: Bjørn Wad

Orklas årsrapport offentliggjøres

Orklas årsrapport for 2021, der bærekraftsrapporten er inkludert, offentliggjøres i dag.

I årsrapporten fremgår det at driftsinntektene økte med 7,0 % til 50.441 mill. kroner i 2021. Driftsresultat EBIT (adj.) viste i 2021 en vekst på 11,9 % og endte på 6.145 mill. kroner.

I 2021 ble resultat pr. aksje (justert) 5,17 kroner, noe som var en økning på 2,6 %. Orklas styre vil foreslå for generalforsamlingen at utbyttet for regnskapsåret 2021 økes med 25 øre til 3,00 kroner pr. aksje. Ved årsskiftet hadde konsernet 21.423 ansatte samt 114 fabrikker i 22 land.

Orkla kjøpte i fjor selskaper for 7.030 mill. kroner. De største kjøpene er helse- og velværeselskapet NutraQ, det indiske krydderselskapet Eastern Condiments (67,8 % eierandel) og den nederlandske pizzakjeden New York Pizza (75 % eierandel). I tillegg kjøpte New York Pizza i september og oktober tre tyske pizzakjeder.

Orkla Health gjennomførte i januar 2022 en avtale om å kjøpe 95 % av aksjene i Vesterålen Marine Olje. Selskapet har vært en viktig leverandør av råstoff til Möller’s Tran og er et oppkjøp av strategisk betydning for Orkla innen både helse og bærekraft.

I februar 2022 kjøpte Orkla Health 100 % av aksjene i Healthspan Group Limited, som er en ledende leverandør av kosttilskudd i det britiske markedet. Healthspan ble etablert i 1996 og har siden bygget opp en sterk merkevare og et bredt spekter av ulike kosttilskudd og hudpleieprodukter. 92 % av selskapets salg går direkte til forbrukere. Healthspan Group Limited har cirka en halv million aktive kunder.

Russlands invasjon i Ukraina

Orkla har besluttet å avvikle sin russiske virksomhet Hamé Foods ZAO, som produserer langtidsholdbare matvarer i det russiske markedet. Bokført verdi av totale eiendeler i selskapet utgjorde 150 mill. kroner ved årsskiftet.

I tillegg har Orkla stoppet import og eksport knyttet til Russland og Hviterussland. Orklas samlede driftsinntekter i Russland og Hviterussland utgjorde cirka 290 mill. kroner i 2021. Total import utgjorde 23 mill. kroner.

Orkla har ingen fabrikker i Ukraina, men har historisk dekket deler av innkjøpene av tomatprodukter/-pure fra regionen. Ukraina er en verdens fire største eksportører av viktige jordbruksprodukter som hvete, bygg, mais og raps. Ukraina er også verdens største produsent og eksportør av solsikkeolje, og står sammen med med Russland for totalt 80 % av den globale produksjonen av solsikkeolje.

Av årsrapporten fremkommer det at vegetabilske oljer og kornbaserte produkter er blant Orklas største innkjøpskategorier.

«En langvarig konflikt vil kunne påvirke både tilgang og priser på en rekke råvarer og andre innsatsfaktorer. I tillegg ser vi en kraftig økning i energipriser fra et allerede høyt nivå, og forventer også at konflikten vil gi økt usikkerhet og ubalanse i den globale vareflyten. Alle disse elementene forventes å påvirke Orkla i 2022, men omfanget og konsekvensene er fortsatt uklare,» heter det i styrets årsberetning.

- Det er tøft å være vitne til den tragiske situasjonen som utspiller seg i Ukraina. Krigen har kostet mange menneskeliv og gitt ufattelige lidelser. Dette gjør sterkt inntrykk på oss alle, og våre selskaper i nærområdene tok raskt initiativ til utdeling av mat og hygieneprodukter til ofrene for krigen både på grensen og inne i Ukraina. Vi har også bidratt med 5 mill. kroner til Røde Kors, i tillegg til donasjoner til andre hjelpeorganisasjoner, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch og legger til:

– Konsernet har tre hovedprioriteter i denne situasjonen: Som samfunnskritisk leverandør er vi opptatt av å opprettholde en god leveringsevne i våre hjemmemarkeder. Kostnadsøkningene er av en slik art at vi må kompensere dette med prisøkninger. Samtidig er det viktig for oss å oppnå våre langsiktige målsettinger innen prioriterte vekstområder som plantebaserte produkter, forbrukerhelse og «Out of Home», i tillegg til å vokse organisk med vår eksisterende portefølje.

Bærekraftsrapport

– I Orkla er vi opptatt av å skape bærekraftig vekst, og vi er kommet langt med å gjøre bærekraftsarbeidet til en integrert og viktig del av forretningsplanene. Ettersom vi produserer mat og andre forbruksvarer er FNs bærekraftsmål nummer 12 – om ansvarlig forbruk og produksjon – selve kjernen i bærekraftsarbeidet vårt, sier Semlitsch.

Orkla har kuttet klimagassutslippene fra egen virksomhet med 65 % fra 2014 til 2021 (relativt til omsetningen). Målt i absolutte tall var endringen 56 %. Andelen energi fra fornybare kilder er nå 47 %. Orkla ligger dermed godt an til å nå målet om 65 % reduksjon i klimagassutslipp innen 2025 og 80 % innen 2040 for egen virksomhet.

Orklas mål er godkjent av Science Based Targets Initiative og innebærer en reduksjon i klimagassutslipp i tråd med 1,5 graders-målet i Paris-avtalen

– Å redusere klimagassutslipp er en av våre viktigste miljøoppgaver. Det er et stort engasjement i Orkla knyttet til dette, sier Semlitsch.

Orklas årsrapport finnes i elektronisk versjon. Årsrapporten er vedlagt som pdf, og er også tilgjengelig på Orklas nylanserte nettsider: www.orkla.com/annualreport eller www.orkla.no/arsrapport