Foto: Trygve Indrelid, NTB

Overtar to nye pizzakjeder i Tyskland

New York Pizza kjøper pizzakjedene Flying Pizza og Pizza Planet, som til sammen har 73 franchisedrevne utsalgssteder i Tyskland. Dette skjer en måned etter oppkjøpet av den tyske pizzakjeden Stückwerk.

- Vi har nå fått et solid fotfeste i et voksende tysk pizzamarked. Vi har en klar ambisjon om å øke vår tilstedeværelse i «Out of home»-kanalen som har høyere vekst enn tradisjonell dagligvare, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Orkla inngikk i juni en avtale om å kjøpe cirka 75 % av aksjene i New York Pizza, som er en av Nederlands ledende pizzakjeder. Med disse kjøpene har New York Pizza 342 franchisedrevne utsalgssteder, hvorav 234 i Nederland, 107 i Tyskland og ett i Belgia. Orkla eier også den ledende pizzakjeden Kotipizza, som har til sammen 293 utsalgssteder i Finland. Det betyr at 635 franchisedrevne utsalgssteder nå er en del av Orkla.

- Med kjøpene av Stückwerk, Flying Pizza og Pizza Planet er vi på god vei til å bli en av de ledende pizzakjedene også i Tyskland. Vi skal fortsette å vokse organisk og strukturelt når muligheten byr seg, sier Kenneth Haavet, som er konserndirektør og leder av Orkla Consumer & Financial Investments, samt styreleder i New York Pizza.

Flying Pizza har 43 utsalgssteder i nord og øst i Tyskland. Pizza Planet har 30 utsalgssteder konsentrert i en randsone rundt Berlin. Stückwerk har sin base i delstaten Nordrhein-Westfalen og har nå 32 utsalgssteder. Målt i forbrukersalg hadde de tre utsalgsstedene en samlet omsetning i 2020 på 45,3 mill. euro, som tilsvarer cirka 448 mill. kroner. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummene.

- Jeg er svært tilfreds med disse kjøpene. De tre pizzakjedene har samlet sett betydelig erfaring og kompetanse. Våre ledende e-handelsløsninger og teknologi, i tillegg til høy kvalitet på ingredienser og pizzadeiger, vil bidra til å øke verdiene for alle involverte i det tyske pizza-markedet, sier adm.direktør Philippe Vorst i New York Pizza.