FOTO: Eirik Skarstein i TRY Film

TIX med ny Grandiosa-låt

Grandiosa Delux lanseres denne uken. Med på laget er TIX og regissør Harald Zwart.

Grandiosa har gjort det før med låter som «Respekt for Grandiosa» og «Full pakke». Når de denne uken kommer med en ny serie pizza i butikkhyllene - Grandiosa Delux, forsøker de seg på ny. Denne gangen er det Grandiosa-fan og Norges største hitmaker, Andreas Haukeland aka TIX, som står bak. Låten slippes på Spotify i dag (16. februar).

– Det er en ære! Å lage låter på bestilling er jo det jeg har spesialisert meg på, og sånn sett er Grandiosa et av de kuleste samarbeidene jeg kan tenke meg, sier Andreas Haukeland.

– Jeg spiser helt ekstremt mye Grandiosa og ser på merkevaren som en norsk kulturskatt. Også liker jeg at Grandiosa er målrettet om å være for alle, på samme måte som jeg forsøker å være med musikken min, legger han til.

For Grandiosa er det en drømmesituasjon å ha TIX med på laget.

– Han er en folkefavoritt, akkurat som Grandiosa. Vi deler dessuten sentrale verdier som stemningsskapende, inkluderende og befriende ukomplisert, og samarbeidet er derfor en utrolig god match, sier senior markedssjef i Orkla, Ingrid Rønneberg Næss.

God stemning – masse energi

Hollywood-regissør Harald Zwart regisserer den nye Grandiosa-reklamefilmen.

– Jeg er glad for være med å lage en reklamefilm med god stemning og masse energi. Det trenger vi nå, sier Zwart.

Han er full av lovord om TIX, og den nye låta han har skrevet på oppdrag for Grandiosa.

– Alle som har jobbet med TIX under innspilling av denne reklamefilmen har fått låta på hjernen. Det blir nok en solid landeplage, ja, sier Swart og legger til:

– TIX er så full av energi. Han er et forbilde og en fest å jobbe med. Jeg er en stor fan.

Og følelsene er gjensidige:

– Jeg tenker det samme om ham, så det er veldig kult. Jeg håper vi får jobbet mer sammen, sier Haukeland.

Låten er skrevet for hele det norske folk, forteller Haukeland.

– Jeg begynte med å lage flere utkast til forskjellige låter som kunne få frem den stemningen jeg ville ha i låten. Den skulle være mektig, fengende og oppløftende. Så hadde jeg det egentlig bare sykt gøy med å skrive en partytekst med pizzareferanser. Jeg følte jeg hadde lykkes med å beskrive Grandiosa etter jeg skrev den første setningen: “Hvordan kan det bli noe bedre? Alt var 10 av 10, nå er det 11.”

Låten slippes i dag, og reklamefilmen ruller ut på norske tv-er førskommende helg. Kampanjen er laget for Grandiosas lansering av fire nye pizzaer i serien Grandiosa Delux.

Grandiosa med ny bunn

Årlig lanserer Grandiosa nye pizzavarianter til pizzaelskende nordmenn og i 2021 lanserte Grandiosa Fredagspizza og Grandiosa Tynn Bunn Spekeskinke. Men det er ikke hvert år et helt nytt konsept kommer.

– For oss starter en god pizzaopplevelse med en skikkelig god bunn. Vi har investert i et moderne og flott pizzabakeri og jobbet frem en bunn som er luftig, saftig og samtidig knasende sprø. Den nye bunnen tror vi vil løfte pizzaopplevelsen til et helt nytt nivå, sier merkevaresjef for Grandiosa Kaja Lerfaldet.

Ingen smakstilfeldigheter

I utarbeidelsen av de nye smakene er lite overlatt til tilfeldighetene, skal vi tro selskapet selv.

– De nye smakene skal ha bred appell og en unik tvist, sier Lerfaldet.

Smakene er basert på forbrukernes mest ønskede toppinger og kommer i fire varianter; skinke & mozzarella, pepperoni, kjøttdeig & bacon og taco. Den nye taco-varianten er vegetar. Felles for variantene er en egen signatur tomatsaus og en smakfull krydderkrem som gjør disse pizzaene skikkelig saftige og smakfulle.

Håper på ny favoritt

Siden 1980 er Grandiosa blitt laget på Stranda. Da den ble lansert var pizza fremdeles en eksotisk rett, men med Grandiosa ble pizza tilpasset nordmenns smakspreferanser.

I dag kan selskapet vise til at Grandiosa pizza er hele Norges pizza og smaken mange har vokst opp med. Nordmenn spiser rekordmye pizza, og aldri har det blitt spist flere Grandiosa enn i 2021.

Pizza er en av de mest spiste middagsrettene alle dager i uken, og konsumet topper seg mot helgen.

– Vi vet pizza er noe så godt som alle nordmenn liker, og med fire nye Grandiosa Delux å velge mellom, tror vi mange vil finne seg en ny favoritt. Grandiosa er en av Norges største og kanskje mest ikoniske merkevarer og for å beholde denne plassen må vi hele tiden utvikle oss og lage pizzaer som treffer det folk vil ha, sier Lerfaldet.

Kontaktpersoner:

• Ingrid Rønneberg Næss, senior markedssjef i Orkla / 414 737 26 / ingrid.naess@orkla.no
  • Fillip-André Baarøy, kommunikasjonsrådgiver Orkla / 913 77 992 / fillip-andre.baaroy@orkla.no