– Jeg hadde aldri forestilt meg å kjøre rundt i en bil som bare slipper ut vanndamp

Nyhet -

Hvordan oppleves det egentlig å kjøre en hydrogenbil i stedet for en fossilbil? Lasse Tom Kristiansen har kjørt drosje i Oslo i 35 år, og fikk prøve hydrogenbil for første gang. Særlig én ting mener han både taxisjåfører og passasjerer vil merke spesielt godt.

– Det er en god følelse, rett og slett, sier Kristiansen.
Se videoen for å se hva som overrasker Kristiansen mest med hydrogenbilen.

Han har vært taxisjåfør i 35 år, men aldri kjørt en hydrogentaxi før! Sjekk hvordan Lasse Tom Kristiansen reagerte da han kjørte bilen for første gang.

Flere hydrogenbiler og elbiler

Det er ikke tilfeldig at Oslo Taxi har begynt å ta i bruk hydrogenbiler i bilparken sin. Ifølge kommunikasjonssjef Maja Høgstad jobber selskapet med miljøet som helhet i hele bedriften. Derfor er det også naturlig at de jobber med å få ned andel utslipp fra den totale bilparken.

- Vi jobber særlig med å få inn flere elbiler og hydrogenbiler, nettopp fordi det er nullutslipp, og ikke litt utslipp, sier Høgstad.

Hun sier at hydrogen er ekstra spennende for dem, fordi bilene har god rekkevidde på en tank, og fordi det går fortellere å fylle en hydrogenbil enn å lade en elbil.

– Rekkeviddeangsten var et stort problem for oss i taxinæringen da elbilene kom. Og den er fortsatt litt tilstede med hydrogenbilene. Vi håper det blir bygget flere tankestasjoner for hydrogenbiler, så det blir enda lettere for biler som skal kunne kjøre døgnkontinuerlig, sier Høgstad.