En kjempestor pære og mye teaterglede

I dag hadde Høyspenten premiere på Den Utrolige Historien om Den Kjempestore Pæra. Med mye energi og entusiasme fra både skuespillere og publikum viste de oss barneteater på sitt aller beste.

Det er store forventninger og en del nerver bak scenen en halvtime før forestilling. Jeg møter barna i det de holder på å gjøre seg klare med kostymer og sminke. På scenen testes røykmaskinen, og skuespillerne løper frem og tilbake mellom scene og kostymerom i et forsøk på å få med seg alt det morsomme som skjer. Gruppa består av tolv barn som alle er mellom seks og ni år. De er Oslo Teatersenters yngste gruppe.

Maja og Alva på ni år er to av de unge skuespillerne, og de har drevet med teater fra de var henholdsvis 8 og 6 år. Alva spiller professor Glukose, mens Maja spiller viseborgermester Kvist. De grugleder seg begge to. Maja gleder seg til å snakke og til å dytte pæra, men gruer seg litt også. Alva både gleder seg og gruer seg til å snakke, og hun er dessuten opptatt av å komme inn på riktig tid på scenen. De har sommerfugler i magen begge to.

Sjarmerende

Dagens forestilling er for lengst utsolgt, og det er en full sal de unge skuespillerne spiller for. Når publikum kommer inn i salen står skuespillerne allerede på scenen i rolle. Noen ser spent opp på publikum. Etter kort til begynner stykket, og det første som skjer er at alle steller seg på rekke og synger. På dette tidspunktet er publikum allerede sjarmert i senk. Stemningen er på topp.

Stykket er basert på barneboka med samme navn, skrevet av Jakob Martin Strid. Mitcho og Sebastian finner en flaskepost fra borgermesteren. Han har vært forsvunnet fra byen Solby i ett år. Flaskeposten inneholder et frø, som plantes, og i løpet av natten vokser det frem en kjempestor pære. Det er her eventyret starter for de to, og i forsøket på å finne borgermesteren møter de blant annet pirater og en drage som hjelper dem på veien.

Skrevet av Mira, 16, Rampelysredaksjonen

• Event