Tora tar VM til Lesja

Tirsdag 4. august kommer Tora Berger «hjem» til Lesja og Landsskytterstevnet med den landsomfattende skiskytterturnéen Spenning i sikte. Turnéen skal introdusere barn og unge til skiskyting gjennom en aktivitetsløype. I år er VM i Holmenkollen 2016 tema for turnéen.

- Målet med Spenning i sikte er å inspirere kommende generasjoner til å bli del av den norske skiskytterfamilien. Vi går inn i en sesong der det er VM i Holmenkollen. Det gir en perfekt ramme for en landsomfattende turné, sier Tora Berger, prosjektleder for Spenning i sikte.

Spenning i sikte er en omreisende aktivitetsarena der barn og unge får anledning til både å prøve, og til å bli bedre kjent med skiskyting. Turnéen er et samarbeid mellom Norges Skiskytterforbund og Skiskytter-VM 2016. Turnéen skal innom flere destinasjoner landet over.

Utfordring for hode og hender
Skiskyting er både en fysisk og mental styrkeprøve, og dette skal det norske folk nå få kjenne på kroppen. Spenning i sikte består av en aktivitetsarena som inneholder besøk i Skiskytterforbundets smørebuss, hinderløype, byggeklosser, radiostyrte biler, VM-premier og laserskyting.

- Hensikten er at barn og unge skal bli bedre kjent med skiskyting ved å bryne seg på øvelser for både hode og hender, akkurat slik våre aktive utøvere gjør hver dag. Vi ønsker å begeistre gjennom spennende aktiviteter som gir gode opplevelser, sier Rakel Rauntun, generalsekretær i Norges skiskytterforbund.

Alle som gjennomfører aktivitetsløypa under Spenning i sikte får VM-medalje og mulighet til å stå øverst på VM-pallen. Aktivitetene passer for barn og unge mellom 6 og 15 år.

Sesongens høydepunkt
3. – 13. mars 2016 går VM i skiskyting av stabelen i Holmenkollen. Arrangementet er årets store mål for norske medaljehåp som Emil Hegle Svendsen, Tiril Eckhoff og brødrene Bø. Det er ventet 120.000 tilskuere til mesterskapet.

- Alle som vil gjenoppleve den fantastiske VM-følelsen i Holmenkollen bør ta turen til nasjonalanlegget i mars 2016. Det blir idrettsfest for hele Norge og siste mulighet til å ta farvel med Ole Einar Bjørndalen i et mesterskap på hjemmebane, sier Per Bergerud, administrerende direktør i Skiskytter-VM 2016.

Skiskyttersporten vokser i Norge. De siste fem årene har rekrutteringen økt med 46 prosent.

Hit skal Spenning i sikte:

• 4. august i Lesja
  • 8. august i Stryn
  • 12. august i Voss
  • 15. august i Bergen
  • 21. – 23- august i Os
  • 29. august i Oslo
  • 14. – 18. september på NTNU
  • 14. -. 17 oktober i Lillestrøm

• Events

• skiskytter-vm
  • tora berger