Lesbisk lykke - Kvinnekvelden, drag og alt annet

Mitt beste Pride-minne må være fra mitt første møte med Kvinnekvelden for ti år siden under Skeive dager.

Innlegg av: Sol Straand Rørvik, nestleder Oslo Pride 2015.

Jeg var 18 år. Ett år tidligere hadde jeg med stor entusiasme og endel fordekt angst, hoppet ut av skapet og erklært til verden at jeg var skeiv. Plutselig befant jeg meg på et Rockefeller stappfullt av 1500 glade jenter og kvinner.

Jeg var livredd, og veldig lykkelig. Det var skremmende, men også herlig å se så mange skeive jenter og kvinner samla på ett sted. Jeg husker at jeg stilte meg opp mot en stolpe og bare sto med ølen min og kikka og gliste. Det jeg så var en haug dønn ulike personer, som egentlig ikke hadde noe mer enn kanskje legninga si til felles. Det føltes allikevel som om vi alle akkurat den kvelden deltok i ett stort fellesskap. Med fare for å høres svulstig ut – da kjente jeg på PRIDE-følelsen for første gang.

Men ikke alle lesber jeg kjenner føler seg som del av et fellesskap under Oslo Pride, som for eksempel på Kvinnekvelden. Noen skygger unna hele festivalen og blir hjemme med sin kjære i armkroken og gullrekka på tv. Andre er tryggere med gjengen rundt seg i SO-teltet i Pride Park, eller med hipsteranstrekket sitt på FYC goes querdo. Du kan ta på deg skinnjakka og ta med deg motorsykkelen med dykes on bikes i paraden. Og du kan kle deg i drag.

Det du også kan gjøre, er og bare være akkurat den du er, uten å føle at du nødvendigvis hører hjemme i én, to, tre eller kanskje ingen av disse stereotypiene. Dra på den festen der du liker musikken best. Ta med deg venner og familie for å spise en is, eller ta en øl i Pride Park. Gå i paraden med barnevogna, eller juble fra sidelinjen. Diskuter interseksjonalitet på Pride House, eller se lesbisk kunst på Kunstnernes Hus.

Oslo Pride er ikke ÉN ting for én type mennesker. Oslo Pride er ikke for homsene. Oslo Pride er heller ikke for lesbene, eller en bestemt utgave av dem. Oslo Pride skal være en festival der du kan være akkurat den du vil, der du vil. Vi vil at festivalen skal ha noe for absolutt alle. Og finner du ikke noe for deg, ja da utfordrer jeg deg ti å bidra med ditt.

Og enda mer personlig - jeg gleder meg til at tema kjønn i år skal utfordres på nye måter på Pride House, og til at Kate Boy skal få Pride Park til å vibrere på fredagen. Happy Pride!

Innlegg av: Sol Straand Rørvik, nestleder Oslo Pride 2015.

• 2015
  • pride house