Silje Stang melder overgang til DAB!

P4 fortsetter å ruste opp DAB-kanalene sine. «Misjonen» med Atle Antonen og Johan Golden flyttet over på DAB for et år siden, og nå er det den populære morgenprogramlederen Silje Stang som melder overgang til DAB-kanalen P6 Rock.

Silje Stang har vært med i P4 siden starten i 1993, og til tross for flere avbrekk med TV-jobbing har hun alltid kommet tilbake til P4. De siste tre årene har hun vært fast programleder i P4s Radiofrokost sammen med Bjørn Faarlund og Øystein Røe Larsen. Etter mange år som morgenfugl ser hun nå frem til å jobbe med musikken hun liker aller best, nemlig rock!

Slipper løs rockeren i seg

- Da jeg begynte med radio i 1991 var det i Radio Tango – rockekanal nr. 1 i Oslo, og siden har det alltid vært denne musikken som har ligger mitt hjerte nærmest, sier Silje. Da P4 - for elleve år siden - startet den nettbaserte rockekanalen Bandit, var det Silje som fikk forme kanalen etter sitt hjerte. - Jeg gikk gravid med datteren min på den tiden, så hun ble bokstavelig talt fostret opp på Pearl Jam, Nirvana og Iggy Pop, sier Silje.

Den erfarne programlederen synes det har vært fantastisk å jobbe i P4s Radiofrokost, men legger ikke skjul på at det å stå opp kl. 05.00 hver dag har vært en utfordring. - Jeg er et utpreget B-menneske, så nå gleder jeg meg vil til å sove lenger om morgenen, ha normal arbeidstid, og ikke minst få spille favorittmusikken min på fullt volum hver eneste dag på jobb, avslutter Silje.

Nå slukker det riksdekkende FM-nettet på Østlandet

P4s programredaktør Anders Opsahl sier han er glad for å få Silje over på P6 Rock på heltid.

- Slukkingen av det riksdekkende FM-nettet går nå over i sin avsluttende fase, og i disse dager slukker vi FM-sendingene i store folkerike områdene på Vestlandet, sier Opsahl. – Da er det ekstra viktig at vi ruster opp DAB-kanalene våre ytterligere, og det gjør vi nå til gangs ved å plassere en av våre aller mest profilerte programledere på en ren DAB-kanal.

I likhet med Silje selv, legger heller ikke han skjul på at det nok passer henne bedre å starte arbeidsdagen litt senere. – Som de fleste rockere er heller ikke hun så glad i å stå opp tidlig om morgenen, så det passer perfekt for henne å endelig få kjøre formiddagssending, spill høy musikk og slå ut håret, avslutter Opsahl.

Silje skal lede formiddagssedningene på P6 Rock hver dag mellom kl. 10.00-14.00.

Fakta om FM-slukkingen:

• Slukkingen av de riksdekkende FM-signalene startet i Nordland 11. januar i år, og har siden foregått region for region.
  • 15. september slukker P4 sine FM-sendinger i Agderfylkene, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane
  • Fem dager senere – 20. september – starter den riksdekkende FM-slukkingen i de folkerike områdene på Østlandet – Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold.
  • Siste slukkedato er 13. desember, og da slukker de riksdelende FM-sendingene i Troms og Finnmark.
  • Les mer om FM-slukkingen på radio.no

• Massemedia

• dab
  • dab+
  • p6 rock
  • bjørn faarlund
  • johan golden
  • atle antonsen
  • misjonen
  • radiofrokosten
  • riksdekkende
  • radio
  • lyden av norge
  • radio hele norge
  • p4

P4 Lyden av Norge er landets største kommersielle riksdekkende radiostasjon. Kanalen kan lyttes til via de riksdekkende FM- og DAB-nettene, på digital-TV, internett eller via mobilapper. P4-gruppen består i tillegg av P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro og P10 Country, og har tilsammen 2,6 millioner ukentlige lyttere. P4 Radio hele Norge har sitt hovedkontor på Lillehammer, med regionkontorer i Oslo og Bergen. P4-gruppen er heleid av Modern Times Group. Ansvarlig redaktør: Morten Aas.