Ta koronasituasjonen på alvor

Ifølge Folkehelseinstituttet var det 3. november 2022 totalt 4238 covid 19-relaterte dødsfall, og hele 3318 av disse dødsfallene (78 prosent) har skjedd de siste 12 månedene.

Dette har gått under radaren for de fleste av oss.

Pensjonistforbundet er bekymret for denne utviklingen, og konsekvensene for utsatte grupper dersom vi i vinter får en ny koronabølge kombinert med en tøff influensasesong. Gjennomsnittsalderen for de som har dødd av covid-19 er 83 år, og ifølge Espen Rostrup Nakstad bor 60 prosent på sykehjem (Kilde: P4).

Pensjonistforbundet ber derfor myndighetene om å kartlegge situasjonen og vurdere om det er nødvendig å sette inn forholdsmessige tiltak knyttet til helseinstitusjonene.

Pensjonistforbundet har utarbeidet en rapport som blant annet peker på sammenhengen mellom institusjonsarkitektur og smitte i en artikkel kalt «Smittsomme sykehjem». Det var spesielt ved noen av de gamle store sykehjemsbygningene smitten fikk spre seg og dødsfallene kom.

Se rapport-om-den-kommunale-helse-og-omsorgstjenesten-etter-koronaenpdf.pdf(ctfassets.net)

Smitte er også et romlig fenomen, som ikke i stor nok grad er ivaretatt i sykehjemsforskrift og utformingen av helseinstitusjoner. Vi viser til rapportens kapittel 4, hvor det foreslås en egen plan for å gjøre sykehjem og omsorgsboliger mindre smittefarlige.

Pensjonistforbundet ønsker en full gjennomgang av alle sykehjemsbygninger for å gjøre dem mer smittesikre, og mener Husbankens ordning til bygging og utbedring av sykehjem og omsorgsboliger bør benyttes til dette. Det kan ikke vente til 2024.

Pensjonistforbundet vil understreke at pandemien ikke er over og at det er viktig å opprettholde oppmerksomheten på konsekvensene av pandemien for utsatte grupper. Det kan vi ikke bare lukke øynene for.

Vi har sendt brev til Helse- og omsorgsdepartementet og bedt om et møte med Helse- og omsorgsministeren for å drøfte dette nærmere.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• eldre

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og uføretrygdede med nær 250 000 medlemmer. Vi jobber for at alle skal kunne leve aktive, gode og trygge liv, hele livet. Jan Davidsen er forbundsleder.

Les mer om Pensjonistforbundets arbeid på vår hjemmeside.

Anders Rasch

Webredaktør Pressekontakt 90972988