​- En seier for fornuften og det folkelige engasjementet

- Stortingets vedtak om å la pensjonister som ønsker det få slippen i postkassen fra 1. juli 2018 er en seier for fornuften og for det folkelige engasjementet. Dette er en arbeidsseier som viser at det nytter å engasjere seg, sier forbundsleder Jan Davidsen.

32 000 personer har signert på oppropet om å få «slippen» tilbake. – Det folkelige engasjementet i denne saken har vært formidabelt. Og det har vi trengt. For regjeringen har ikke vært villig til å lytte. Jeg ønsker å takke alle de som har bidratt. I arbeidet med denne saken ser vi hvor viktig det er å ha en sterk organisasjon i ryggen, sier Davidsen.

Det er nå ett år siden NAV fjernet muligheten til at pensjonister skulle få «slippen» i postkassen. Pensjonistforbundet mener at hovedregelen må være at utbetalingsmeldingen er digital, men at de som ønsker meldingen på papir skal få det hver måned. I dag skulle Stortinget behandle et representantforslag fra Senterpartiet om å få «slippen» tilbake. Både Ap og SV støttet Sp, men KrF som i valgkampen støttet saken, gikk ikke inn for å innføre slippen fra 1. januar 2018 i budsjettforliket med regjeringspartiene.

I går kveld tok saken en ny vending, da stortingsrepresentant Steinar Reiten fra KrF leverte inn et «løst forslag» som det heter i Stortinget, der han på vegne av KrF foreslår en valgfri rett til å få utbetalingsinformasjon tilsendt løpende pr. post fra 1. juli. Når innføringen skjer 1. juli vil kostanden komme i revidert nasjonalbudsjett.

Pensjonistforbundet mener også at del to av Senterpartiets forslag, at alle pensjonsmottakere får informasjon pr. e-post eller brev om endringer i pensjonsytelsen med oversikt over de beregninger som ligger til grunn for endringen, som ikke får flertall, også er viktig. Vi vil derfor jobbe videre overfor myndighetene om dette, sier forbundsleder Jan Davidsen.

• demokrati
  • stortinget

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og uføretrygdede med 225 000 medlemmer. Hovedsaker er forhandlingsrett for pensjon og trygghet i alderdommen. Jan Davidsen er forbundsleder.