​Samordningsfellen tas opp i Stortinget

Etter at Pensjonistforbundet torsdag presenterte samordningsfellen for Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, dro komitemedlem Per Olaf Lundteigen (SP) rett til Stortingssalen, hvor han fremmet forslag om å rette opp i denne uretten. Det betyr at Stortinget skal behandle saken over sommeren.

- Å rette opp i dette vil være viktig for de pensjonistene som har fått redusert sin tjenestepensjon, og det vil også være i tråd med pensjonsreformens prinsipper om at det skal lønne seg å stå lenger i arbeid, sier Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen.

Samordningsfellen dreier seg om offentlig ansatte som får lavere og lavere offentlig tjenestepensjon desto lenger de står i arbeid etter 67 år. Dette ønsker Pensjonistforbundet å rette opp i, slik at de som har fått redusert sin tjenestepensjon skal få den pensjonen de burde, og også for å forhindre at flere rammes av dette fremover.

Professor emeritus Bjarne Jensen og rådgiver Sindre Farstad fra Pensjonistforbundet holdt presentasjonen for medlemmer av Arbeids- og sosialkomiteen. Initiativtaker til møtet var Rigmor Aasrud fra Arbeiderpartiet. Med i salen var også statssekretær Vegard Einan fra Høyre og Silje Aslaksen og Roar Bergan fra Arbeids- og sosialdepartementet, som gjorde rede for departementets syn på saken.

Pensjonistforbundet har utarbeidet en rapport om samordningsfellen som kan lastes ned her.

• Borgerinnflytelse

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og uføretrygdede med 240 000 medlemmer. Hovedsaker er forhandlingsrett for pensjon og trygghet i alderdommen. Jan Davidsen er forbundsleder.