Johannes Tårnesvik Sæterbø from Svanen Bar - Oslo won 2nd place

2nd Place for Norway in the Art of Italicus Global Competition Final 2023!

Italicus Aperitivo Challenge:

Sterk 2.plass til Johannes Sæterbø!

Johannes Sæterbø, som du til daglig finner på Svanen i Oslo, begeistret juryen med sin «Apples & Bergamot» i den globale finalen i Italicus Aperitivo Challenge i Roma nylig.

Hæ? Er du sikker? Det var de første tankene som surret i hodet på Johannes da han ble annonsert på andreplass i konkurransen.

– Alle finalistene hadde lagt ned utrolig mange timer i forberedelser. Da var det en stor lettelse og et skikkelig klapp på skuldra å komme så høyt opp. Nesten helt perfekt, smiler han og legger ikke skjul på at han er godt fornøyd med resultatet.

Svært velkvalifiserte bartendere

Årets Italicus-konkurranse var den femte i rekken, og den har allerede rukket å bli svært populær blant bartendere.

– I år hadde vi æren av å oppleve en konkurranse med svært velkvalifiserte bartendere – hele veien fra teknikk via presentasjon til bærekraftige innstilling. Vi har så mange talenter verden over som deltar i programmet med mål om å forbedre og styrke bransjen i en mer bærekraftig retning, sa grunnlegger og sjef for Italicus, Giuseppe Gallo, under finalen i den italienske hovedstaden.

Leverte meget godt

Johannes representerte Norge etter først å ha vunnet den nasjonale finalen. I årets konkurranse skulle cocktailen være inspirert av en eller annen form for kunst, og inneholde en miljøvennlig ingrediens eller pynt – i tillegg til minst 4 cl Italicus. Det ble også lagt vekt på å redusere svinn.

Johannes leverte meget godt på alle kriterier. Hans kreasjon, «Apples & Bergamot», bestod av Italicus og hjemmelaget eplesoda, der han brukte hele eplet.

De få restene som ble igjen av eplene kokte han sammen med sukker og Italicus for å lage små miniepler dekket i hvit sjokolade som garnityr til drinken. Svinnet ble redusert til absolutt null.

Liker å konkurrere

Johannes forteller at dagene i Roma var artige og svært lærerike.

– Alle var dyktige, hjelpsomme og støttende. Vi finalister snakket om at det nesten ikke spilte noen rolle hvem som skulle vinne. Å komme til finalen var en bragd i seg selv. Vi unte hverandre bare vel og samholdet var utrolig bra.

Johannes startet på Svanen i januar i fjor. Før det hadde tromsøværingen jobbet på Bardus i hjembyen gjennom en årrekke.

Han legger ikke skjul på at han liker å konkurrere.

– Det handler om å utfordre seg selv og egen kreativitet ved å lage og presentere drinker. Man lærer mye, ikke minst av feil gjennom prosessen. I tillegg byr konkurranser på mye god networking, og du får masse inspirasjon og motivasjon til å fortsette å være kreativ, sier Johannes, og lover alle gjester på Svanen gode Italicus-cocktailer i tiden som kommer.

Det var for øvrig Fabrizio Candino fra Sartoria Cocktail Bar i Palermo, Italia, som sikret seg førsteplassen.

«Apples & Bergamot» - signert Johannes Sæterbø

4,5 cl Italicus Rosolio di Bergamotto

8 cl hjemmelaget eplesoda

Pynt: Hjemmelaget minieple dekket i hvit sjokolade.

Og her er noen forfriskende drinker med Italicus som garantert vil gå rett hjem hos gjestene dine i sommer!

Italicus Spritz

5 cl Italicus Rosolio di Bergamotto

10 cl prosecco (eller champagne)

Slik gjør du:

Bygg ingrediensene over is i et stort vinglass. Pynt med tre grønne oliven.

Italicus Cup

10 cl grapefruktsoda

Slik gjør du:

Bygg ingrediensene over is i et tumblerglass. Pynt med en halv skive grapefrukt.

Italicus Negroni Bianco

3 cl Italicus Rosolio di Bergamotto

3 cl tørr vermut

3 cl London dry gin

Slik gjør du:

Bygg ingrediensene over is i et rocksglass. Pynt med tre grønne oliven.

Italicus Sgroppino

1 kule sitrussorbet

Topp med musserende vin

Slik gjør du:

Bygg ingrediensene i et coupette-glass. Pynt med revet sitronskall.

Italicus Margarita

3 cl Italicus Rosolio di Bergamotto

3 cl blank tequila

1,5 cl limejuice

1 barskje agave-nektar

Slik gjør du:

Ha alle ingrediensene i en shaker med is og rist. Sil over i et coupette-glass. Pynt med limeskall eller tre grønne oliven.

For ytterligere informasjon, kontakt merkevaresjef Lydia Moore i Pernod Ricard Norway på telefon 907 50 845, eller e-post lydia.moore@pernod-ricard.com.