95 poeng for Belle Epoque 2006

95 poeng for Belle Epoque 2006

Champagnehuset Perrier-Jouët ble tildelt hele 95 av 100 poeng i det anerkjente vintidsskriftet Wine Enthusiast i desember for sin prestisje-Champagne Belle Epoque 2006. Årgangschampagnen som ble lansert tidligere i høst og kom på det norske markedet i november blir beskrevet på følgende vis av Champagneekspert Roger Voss; "en fyldig og moden vin, som viser deilig, konsentrert smak av eple- og fersken samt nydelige toner av toast. Det er en fantastisk friskhet i denne overdådige og komplekse vinen. Den har en stor fremtid: vinen er drikkeklar nå, men vil være like god langt inn i 2020-årene".

Stolt vinmaker

Sjefsvinmaker Hervé Deschamps hos Perrier-Jouët gleder seg stort over nyheten og forteller; "denne flotte tilbakemeldingen fra et så viktig internasjonalt tidsskift som Wine Enthusiast er et klart signal på hvilket stort potensial Belle Epoque 2006 har. Vi hadde perfekte vekstvilkår i 2006," forteller han videre. "Som et resultat av disse vekstvilkårene, har Belle Epoque 2006 et særegent aspekt som skiller den fra tidligere årganger: en ekstraordinær silkemyk tekstur når du får den i munnen. Det er denne silkemyke teksturen som gir vinen kompleksitet og rikdom, nettopp slik Roger Voss beskriver så perfekt. "

En fantastisk blanding

Belle Epoque 2006 er en blanding av 50 % Chardonnay fra Cramant, Avize og Chouilly som gir vinen god syre samt preg av mineraler og blomster. Deretter bidrar 45 % Pinot Noir fra Mailly, Verzy og Aÿ med komplekse aromaer av frisk frukt. Deschamps valgte også å legge til 5 % Pinot Meunier fra Dizy som bidrar med mer modne fruktaromaer og en myk og avrundet finish.

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.