Bartenderkonkurransen Absolut Invite 2014 - Aldri vært tøffere

Bartenderkonkurransen Absolut Invite 2014 - Aldri vært tøffere

ABSOLUT Invite 2014

Det nærmer seg den fjerde utgaven av bartenderkonkurransen Absolut Invite. To utvalgte profesjonelle bartendere vil representere Norge i den internasjonale finalen i Stockholm 23 -
24. mai. Konkurransen er unik i den forstand at de deltakende bartenderne er nøye utvalgt og personlig invitert til å delta. Vinneren vil få en uforglemmelig opplevelse i verdens mest eksklusive cocktail event «Tales of the Cocktail» i New Orleans sommeren 2014.

Aldri vært tøffere utvelgelse

Norges tolv beste bartendere er invitert på bakgrunn av at de blir ansett som de ypperste i sitt fag. I år har konkurransen for å komme gjennom nåløyet vært tøffere enn på lenge, da interessen rundt faget og ferdighetsnivået på bartendere vokser år for år. Deltakerne velges basert på sitt renomme og sitt kunnskapsnivå i bransjen, sine kreative og eksperimentelle egenskaper og den lidenskapen de viser for sitt yrke.

Tredelt konkurranse med «håndtverk» som tema.

Absolut Invite utfordrer bartendernes ferdigheter i tre kategorier: kreativ drinkmiksing, sensorisk analyse og generell bartenderkunnskap. I drinkmiksingdelen blir deltagerne utfordret til å lage to
drinker hver. Absolut Elyx er nyeste tilskudd i Absolutporteføljen og er en unik super premium vodka, manuelt destillert i autentiske kopper-kolonneapparater fra 1929.  Det faller seg derfor naturlig at årets tema er «håndtverk», hvor det oppfordres at deltakerne benytter seg av egenkomponerte ingredienser som siruper, infusjoner, bitters, cordials, egenkomponerte mikser av f.eks vermouth og bitters, og/eller
håndlagde produkter som marmelade, honning, likører etc.

Konkurransen tester også deltagernes sensoriske egenskaper hvor deltagerne får i oppgave å identifisere råstoffet i fem blanke og fem brune brennevinstyper. De skal også identifisere to klassiske cocktails.

Kunnskapsdelen av konkurransen er en skriftlig prøve som består av tjuefem spørsmål knyttet til Absolut, cocktailoppskrifter og kunnskaper om faget. Fra tidligere år er det ofte kunnskapsdelen som skiller vinneren fra de andre deltakerne, det nytter med andre ord ikke å kun være flink til å lage drinker.

Internasjonalt dommerpanel setter standarden

Fra UK, Nick Strangeway, grunnlegger og creative director i Strange Hill Ltd, en legende i London og bartendermiljøet etter å ha blitt nominert «Bartender of the year 2008». Fra Finland, Patric Seppä, fjorårets vinner av Absolut Invite og bartender i anerkjente A21. Sist ment ikke minst Jesper Høst, barsjef på Nr.19, og tidligere finalist i Absolut Invite. Dommerne utgjør i den 4. utgaven av Absolut Invite, den mest kompromissløse jury hittil.

Konkurransen vil bli holdt på SüdØst Cocktails & Street Food, Trondheimsveien 5, Oslo  den 26. januar kl.14:00.

For mer informasjon og/eller adgang til ABSOLUT INVITE, vennligst kontakt:

Richard Düring,

Pernod Ricard Norway

E-post: richard.during@pernod-ricard.com

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.