Beefeater’s Burrough’s Reserve

Beefeater’s Burrough’s Reserve

BEEFEATER’S BURROUGH’S RESERVE

“The gin for free thinkers”

Beefeater redefinerer gleden av gin med lanseringen of Burrough’s Reserve

Beefeater, verdens mestselgende gin, lanserer Beefeater Burrough’s Reserve; håndlaget, ultra premium gin ikke lik noen annen.  Burrough`s Reserve er destillert i en liten historisk kobber still fra 1900-tallet og den unike ginen har hvilt i «Jean de Lillet oak barrels». Burrough’s Reserve burde nytes bar, en ny erfaring for de som søker en spennende opplevelse innen gin.

Burrough’s Reserve ble født under en idemyldring der Beefeater ville tilby noe helt unikt og annerledes. Kreasjonen er i et svært lite antall og er fremstilt under et vaktsomt øye av Master Destiller Desmond Payne, som sikrer at hver eneste dråpe av gin har hatt den tiden, omsorg og oppmerksomhet som denne kvaliteten fortjener. Dette tillater Burroughs Gin til å sette en helt ny standard for å nyte gin.

Produsert etter den originale Beefeater oppskriften, en resept som ble laget av grunnleggeren av Beefeater, James Burrough, i 1860. Burroughs Reserve er destillert for hånd ved å bruke James Burrough’s originale kobber «Still Number 12”.  Med en kapasitet på kun 268 liter, Still number 12 produserer små partier av sofistikert brennevin med en egen fasinerende karakter. Partiene er så små at hver flaske er merket med hvilket parti den kommer fra.

Etter destillering, gjennomgår ginen en skreddersydd prosess i kjellerne under Beefeater`s Kennington Destillery, der hviler brennevinet i sjeldne «Jean de Lillet Eik barrels» som er håndplukket av Desmond Payne. En elegant, ettertraktet aperitiff, er Jean de Lillet bare skapt i spesielle vintage år, noe som gjør den til en av de ultimate ingrediensene til en klassisk Dry Martini og deres fat et optimalt hvilested for en eksepsjonell gin.

Resultatet av hvileperioden er en bemerkelsesverdig transformasjon, det blir en gin med karakteristikkene av eik og den gjenværende Jean de Lillet gir et utseende av flytende gull. En dyp kompleks gin med en enestående karakter, trosser Burroughs Reserve forestillinger av tradisjonell gin. Med likheter til en fin single malt eller fat-aldret rom, oppfordrer den som drikker til å dvele over væsken, slik at sitrussmakene rekker å utvikles, noe som fører videre til einer før ettersmaken av  milde krydder.

Som en av de ledende ekspertene i gin og verdens mest erfarne Master destiller med over 45 års erfaring, forklarer Desmond Payne, “I wanted to create something truly unique that celebrated the distilling heritage of Beefeater. I had been interested in resting gin for a while and knew that if the cask was right, we could make a really exciting new gin that changed people’s perceptions of the spirit. I felt that the use of Jean de Lillet casks and Still Number 12 would introduce a new character to the gin, elevating it to a place that had not been explored before. I expect Burrough’s Reserve to appeal to free thinking individuals who enjoy challenging convention and exploring new sensory experiences with gin.”

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.