Deilig Sauvignon Blanc fra Andesfjellene

Deilig Sauvignon Blanc fra Andesfjellene

Castillo de Molina Sauvignon Blanc er et av de beste kjøpene du kan gjøre i år. Og 1.november er 2012-årgangen tilgjengelig på Vinmonopolet.

De 100 beste kjøpene

Wine Enthusiast Magazine har nettopp sluppet sin liste over de 100 beste kjøpene du kan gjøre i 2013. Rangeringen utarbeides av bladets redaktører og inkluderer et utvalg av viner som tilbyr en fantastisk kvalitet i forhold til prisen. Listen over de 100 beste kjøpene ble generert på bakgrunn av tusenvis av smakinger utført av Wine Enthusiasts smakspanel de siste tolv månedene. Av vinene som ekspertene anmelder blir bare 5 % tildelt betegnelsen «Beste kjøp». Castillo de Molina Sauvignon Blanc fra Elqui-dalen nord i Chile ble valgt som en av kun seks chilenske viner på denne imponerende listen som inkluderer viner fra hele 17 land. Det er også verdt å merke seg at i årets juli-utgave ble denne vinen kåret til et av månedens beste kjøp i Wine Enthusiasts kjøpsguide.

Chilensk "terroir"
Michael Schachner, vinredaktør for Spania, Argentina og Chile, beskriver Castillo de Molina som følger: " Vinens duft har en mineralsk begynnelse som siden viker for en duft av grønne urter og sitrus, men den er ikke gressaktig. En ren, klar smak av stikkelsbær, lime og estragon før en mineralsk avslutning." Vinen viser med andre ord tydelig karakter fra Elqui-dalen som ligger vakkert til ved foten av Andesfjellene. Her er det karrig, steinete jord og minimalt med regn så vårens smeltevann fra Andesfjellene er alt plantene har å leve på gjennom sommeren og høsten.

En spennende liste

Smakspanelet for 2013 konkluderer med at denne listen inneholder en av de mest interessante samlinger av vin de noen sinne har sendt ut og legger vekt på at det er en utrolig høy kvalitet i forhold til prisen på disse vinene.

Om VSPT Wine Group
VSPT Wine Group er Chiles neststørste vinprodusent og består av følgende vingårder : San Pedro, Tarapacá, Santa Helena, Misiones de Rengo, Leyda, Vinamar y Casa Rivas i Chile samt La Celia og Tamarí i Argentina.

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.