Lansering av applikasjonen "Wise Drinking"

Lansering av applikasjonen "Wise Drinking"

Pernod Ricard har i dag lansert en gratis mobilapplikasjon for å opplyse forbrukerne om ansvarlig alkoholkonsum. Denne lanseringen sammenfaller med den fjerde årlige Responsib'All Day, en dag der hele konsernets 19.000 ansatte bruker sin arbeidsdag på å gjennomføre praktiske tiltak i 80 land over hele verden for å bekjempe upassende og skadelig drikking.

Med denne nye applikasjonen vil brukerne være i stand til å beregne antall enheter alkohol de konsumerer i sanntid. Applikasjonen er også tilgjengelig på norsk for både iPhone og Android. Applikasjone tar hensyn til type drikke som konsumeres (øl, vin, brennevin), volum og alkoholprosent samt brukerens kjønn og vekt. Informasjonen lagres i inntil 4 uker slik at brukeren kan analysere sitt konsum over tid. Applikasjonen har også et geo-lokaliseringssystem slik at programmet tilpasser seg gjeldende lokale lover og regler og inneholder informasjon om nærmeste egnede transportmiddel for å komme seg trygt hjem.

Dette programmet har blitt utviklet av byrået Novedia .

For å få tilgang til programmet, gå til http://wise-drinking.com/

For Pernod Ricard er ansvarlig konsum av selskapets produkter i hjertet av deres CSR program. Konsernet mener at det er gjennom å øke bevisstheten rundt risikoen for skadelig alkoholkonsum og gjennom aktiv utdanning at ansvarlig forbrukeratferd kan oppnås.

Responsib'All Day er spydspissen av konsernets tiltak for å fremme ansvarlig drikking. Dette arrangementet er basert på en original tanke; å gjøre alle Pernod Ricards 19.000 ansatte i 80 datterselskaper over hele verden til ambassadører for konsernets tiltak. Gjennom en hel dag vier alle konsernets ansatte seg til å fremme ansvarlig konsum av alkohol gjennom et mangfold av lokale tiltak og aktiviteter verden over. De ansatte snakker med kunder, forhandlere og forbrukere om de fem forpliktelsene som er gjort av de 13 selskapene i vin-, brennevin- og øl-sektoren siden oktober 2012 under ICAP * International Conference on Global Actions.

Disse forpliktelsene er:

1. Arbeide for å redusere alkoholkonsumet blant mindreårige

2. Arbeide for å redusere promillekjøring

3. Styrke og utvide reglene for god markedsføringspraksis av alkoholholdige produkter

4. For å gi forbrukeren informasjon og utvikle ansvarlige produktinnovasjoner

5. Å videreutvikle samarbeidet med selskapets nettverk for å redusere skadelig drikking

Som Pierre Pringuet, nestleder i styret og administrerende direktør i konsernet, sa , "Ansvarlig konsum av alkohol har alltid vært kjernen i vårt samfunnsansvarsarbeid  og noe vi er svært opptatt av. Dette beviser vi nok en gang gjennom mobilisering av våre 19 000 ansatte over hele verden i anledning denne fjerde Responsib'All Day. Det er gjennom direkte kontakt med hver enkelt forbruker og hver enkelt distributør at vi kan endre atferd på lang sikt. Dette er en langvarig prosess som alle ledd i vår industri må arbeide med utrettelig. "

Alex Ricard, nestleder i selskaper la til, "Pernod Ricard har vært i forkant av digital utvikling for sine merkevarer. Konsernet bruker nå sin kompetanse innenfor digital kommunikasjon på å lansere "Wise Drinking, " den første applikasjonen for å øke konsumenters bevissthet rundt ansvarlig drikking! La oss anvende de kanalene som våre forbrukere bruker hver dag for å utdanne dem til å nyte våre produkter på en ansvarlig måte. "

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.