London Calling: Slavomir Kytka fra The Thief Bar i Oslo er Norges Beefeater MIXLDN vinner

– Den beste bartenderen gikk videre for å konkurrere i den globale Beefeater MIXLDN finalen i London-

Beefeater, verdens mest premierte gin* annonserer at Slavomir Kytka fra The Thief Bar i Oslo er Norges vinner i 2015 Beefeater MIXLDN Cocktail konkurranse.

I en tøff konkurranse på Vérité Wine & Cocktail Lounge med 12 finalister, var det Slavomir Kytka som imponert juryen med hans “21 Century” cocktail. Cocktailen er inspirert av Londons multikulturelle samfunn hvor ingrediensene er hentet fra Slavomirs opprinnelsesland Slovakia, de japanske turistene som flokker seg rundt i Londons gater og de Italienske arbeiderne innen hotell, restaurant og bardrift. Cocktailen representerer årets tema som går ut på å lage en twist på en klassisk gincocktailoppskrift fra senest 1950, inspirert av det moderne London, med enten Beefeater eller Beefeater 24 som base.

Slavomir skal offisielt representere Norge i den globale finale i januar 2016. I regi av Beefeater vil han få en uforglemmelig og tøff tredagersopplevelse i London hvor han skal stå ovenfor en rekke utfordringer for å teste hans bartenderegenskaper.

Internasjonal Brand Ambassador Sebastian Hamilton-Mudge sa dette om konkurransen og vinnercocktailen etter finalen: «Norge fortsetter å imponere meg både på nivå og hastigheten nye barer og bartendere har utviklet seg over hele landet. Tidligere har Norge blitt representert 2 ganger av den fantastiske Truls Thomsen, men nå er det en annen bartender som skal ut å erobre verden i årets Beefeater MIXLDN, Slavomir. Dette var en av de vanskeligste konkurransene jeg har dømt og det er fantastisk å se hvordan det norske bartendersamfunnet pusher og støtter hverandre til å bli bedre. Vinnercocktailen har en strålende kompleksitet som gir smaken en dybde i ganen som utviklet seg underveis, samtidig som den påså at Beefeater 24 var helten i cocktailen. Dette var kombinert med et smart konsept som reflekterte Londons velkjente multikulturelle samfunn ved å ta smaker og ingredienser fra rundt om i verden og samle de sammen i harmoni.»

Vinneren av Beefeater MIXLDN 2015 vil bli Beefeater Brand Ambassadør lærling, og vil få mulighet til å støtte teamet av globale ambassadører i ett år. Etter grundig opplæring hos Beefeater, «The Home of Gin in London», vil vinneren få representere Beefeater på eksklusive arrangementer i deres geografiske område, og vil få reise til noen av verdens mest prestisjefylte bartender arrangementer, som Moskva Bar Show og Berlin Bar Convent.

For mer informasjon: http://beefeatermixldn.com/en/

Vinneroppskrift

21 Century

45 ml. Beefeater 24

15 ml. Aprikos shrub

15 ml. Yuzu sake

15 ml. Malurt likør

Metode: Bland ingrediensene i en shaker, rist godt og sil over i et avkjølt cocktailglass. Pynt med einebær og en tørket sitron- og appelsinskive.

-Slutt-

Notater

Om Beefeater:

Beefeater er verdens mest prisbelønte ginmerke og med sitt destilleri lokalisert i hjertet av London, er det den eneste historiske gin destilleriet i den engelske hovedstaden, noe som gjør den til en ekte Londoner. Den ikoniske Beefeater oppskriften ble oppfunnet av James Burrough på 1800-tallet og har været uendret siden. I dag blir den hemmelige oppskriften voktet av Master Distiller, Desmond Payne, en av de mest erfarne gindestillatører i verden.

Elsket av internasjonale bartendere for sin konsekvente og enestående kvalitet og klassiske tørre smak, består Beefeaters sortiment av Beefeater London Dry Gin, verdens No.1 premium gin takket være den skarpe, rene og velbalanserte smaken og Beefeater 24, en superpremium gin smakstilsatt med japansk- og kinesisk te for å skape en særegen, kompleks gin for å tilpasse seg moderne cocktailkultur og sist, men ikke minst Beefeater Burroughs Reserve, en håndlaget, ultra -premium, eikelagret gin , som utfordrer konvensjonene.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Richard Düring

Sr. Brand Manager