Maxime Verrier - Vinneren av den norske finalen til Havana Club Cocktail  Grand Prix 2018
Maxime Verrier - Vinneren av den norske finalen til Havana Club Cocktail Grand Prix 2018

Maxime mikset seg til Cuba

Maxime Verrier (30) fra baren *ISM gikk helt til topps i konkurransen om å lage Norges beste cocktail med den cubanske romen Havana Club. Nå reiser han til den globale i finalen på Cuba. (Max vant også den norske Beefeater MIXLDN finalen høst 2017 og plasserte blant topp 8 av 30 finalister globalt i Februar 2018.)

– Konkurrans en var tøff. Alle finalistene laget meget gode cocktailer og presenterte dem på en flott måte. Det vil bli utfordrende å hevde seg i den globale konkurransen, men jeg lover å gjøre mitt beste, sier den lykkelige vinneren, som fylte 30 år to dager etter konkurransen. Han fikk dermed en fin-fin bursdagspresang på forskudd.

Høyt nivå

30 bartendere fra Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger hadde meldt seg på den prestisjefylte Havana Club Cocktail Grand Prix 2018. Konkurransen arrangeres annethvert år.

Temaet for årets konkurranse er «Cuba Moderna». Deltakerne skal ta pulsen på dagens Cuba, mikse en cocktail som er enkel å lage og som er basert på autentiske cubanske ingredienser, mikseteknikk og kultur. Cocktailene skulle også bære preg av kandidatenes egen kulturarv og personlige smak.

– Det var høyt nivå på kandidatene, og en jury på fire hadde en krevende oppgave med å velge ut de ti finalistene, forteller merkevaresjef Tina Stangnes i Pernod Ricard Norge AS.

Verdig vinner

Finalen gikk av stabelen på Brick Lane Cafe i Oslo før helgen, og her var nivået skyhøyt, fortsetter Stangnes.

– Finalistene holdt et meget høyt faglig nivå, og la for dagen stor kreativitet og engasjement. Det var virkelig vanskelig å kåre den beste. Verrier trakk det lengste strået og er derfor en veldig verdig vinner.

Og nå skal han delta i finalen på Cuba i månedsskiftet 28. mai til 2. juni. I tillegg til selve konkurransen, som går over to dager, får Verrier også oppleve Havanas beste barer og restauranter samt Cubas ledende musikkartister. Det faglige innholdet består av bartender-seminarer, utforske nye trender og også besøke destilleriet der Havana Club lages.

– Jeg gleder meg skikkelig og ser fram til å møte dyktige bartendere fra hele verden, sier han, som røper at han elsker å jobbe i Norge.

Inspirert av gatekunst

Vinnercocktailen, Arrugas, er inspirert av gatekunst-prosjektet “The wrinkles of the city”, som den cubansk-amerikanske kunstneren Jose Parla og den franske fotografen JR samarbeider om. De har portrettert 25 eldre innbyggere på bymuren i Havana. Portrettene avviker fra propaganda-portrettene som tidligere representerte gatekunsten i Cubas hovedstad.

– Cocktailen var i seg selv veldig god og annerledes enn de andre. I tillegg holdt Verrier en av de beste presentasjonene. Men det var nok hvordan han angrep oppgaven og hans tolkning av det moderne Havana, som imponerte juryen, inkludert meg selv, mest. Jurymedlemmene har alle vært på Cuba flere ganger. Når vi likevel får ny informasjon og lærer noe nytt, er det svært imponerende, konkluderer jurymedlem Chris Grøtvedt.

Her er oppskriften:
45 ml Havana 7
15 ml Cream Sherry
10 ml røstet kokosnøtt infusert Malibu
1 bs Fernet Branca
Rør om og bruk kokosnøtt karamell som garnityr

Oppskrift på infusert Malibu:
100 ml rørstet kokosnøtt pulver
400 ml Malibu
3 kaffebønner
Infusjonen skal hvile kaldt i 12 timer

Dette var finalistene i den norske finalen:
Lene Talmatch Lukket Selskap / Bergen
Marius Østby / No Stress / Bergen
Malin Stavsøien / Vaskeriet / Bergen
David Jancura / Bettola / Oslo
Tomas Ricciardi / Bettola / Oslo
Felice Capasso /Thief / Oslo
Maxime Verrier / ISM / Oslo
Egil Örn Hermannsson / Aku Aku / Oslo
Synne Anine Selstad / Babel / Oslo
Pete Shaw / Vinyl / Bergen

FAKTA:

• I 1993 etablerte Pernod Ricard S.A. og Corporación Cuba Ron S.A. et felles selskap for å produsere, markedsføre og selge Havana Club på global basis.
  • Siden 1994 har Havana Club vært en av de viktigste merkevarene til Pernod Ricard, og er i dag blant selskapets 13 største brennevinsmerker.
  • Havana Club er verdens tredje største merkevare innen rom utenfor USA og er global markedsleder i segmentet for super premium rom.
  • Selskapet holder til i Havna, og Havana Club eksporteres i dag til mer enn 120 land.
  • Havana Club er den mest prisbelønnede cubanske romen med 27 medaljer i smakskonkurranser bare de fire siste årene.
  • Pernod Ricard S.A. er en av verdens ledende produsenter av brennevin.
  • Pernod Ricard Norge AS er en av Norges ledende importører av vin og brennevin.