Redbreast 12 Year Old Irish Whiskey

Populær til jul: Redbreast Single Pot Still Irish Whiskey

Populær til jul:

Redbreast – selve definisjonen på irsk whiskey

I dag finnes det bare en håndfull irske whiskeyer som destilleres på den opprinnelige måten med single pot stills. Redbreast er en av dem. Overrask dine kjære og deg selv med noen edle, originale dråper i julen!

Single Pot Still Irish Whiskey var for rundt 150 år siden den mest populære whisk(e)y-stilen i verden. Men utover 1900-talllet falt populariteten til fordel for rimeligere, blendede varianter. Som et resultat av synkende etterspørsel ble resepter endret eller produksjonen avsluttet. Redbreast er ett av bare to merker som uavbrutt fortsatt lever i beste velgående.

Gull og utmerkelser

Redbreast har en historie som strekker seg over 100 år, og er i dag den bestselgende Single Pot Still Irish Whiskey i verden. Mange mener at Redbreast er selve definisjonen på klassisk, irsk whiskey. Visste du forresten at Redbreast er det engelske navnet på rødstrupe, som er den britiske nasjonalfuglen og spesielt kjent for sin muntre sang tidlig om morgenen?

Og at Redbreast fortsatt synger av full hals, er ikke tilfeldig: Det stolte merket har hentet hjem en rekke gullmedaljer og utmerkelser opp gjennom tidene. Bare de siste årene har Redbreast fått gull i International Wine and Spirits Competition 2018, San Francisco World Spirits Competition i 2019 i tillegg til at merket vant Ultimate Spirits Competition i 2019.

Signaturen er 12YO

Signatur-whiskeyen er Redbreast 12YO. Den trippel-destillerte whiskeyen får godgjøre seg på to typer fat: Først modnes den på amerikanske ex-bourbon-fat, før den lever videre i ex-spanske oloroso sherry-fat. Resultatet er en kompleks, varm og silkemyk whiskey, der noter av krydder, frukt og trevirke balanserer svært harmonisk.

I tillegg er både Redbreast 15YO og Redbreast 21YO tilgjengelige på Vinmonopolet. Sistnevnte tar irsk whiskey til ukjente høyder når det gjelder både duft, smak og kompleksitet. Fra tid til annen lanseres også limited editions av Redbreast på Vinmonopolet.

Hvis du ønsker å servere eller gi bort noen edle dråper til whisk(e)y-elskere jul, er Redbreast et meget godt valg som garantert vil falle i smak!

Fakta:

– Single Pot Still whiskeyer har en ting til felles med single malts, nemlig at de utelukkende er laget av destillater fra pot stills.

– I motsetning til single malts, som bare bruker maltet bygg, lages single pot still whiskeyer av både maltet og umaltet bygg.

– Midleton-destilleriet, som fremstiller Redbreast, er et av svært få destillerier i verden som bruker umaltet bygg. Det er med på å gi whiskeyen en myk, kremete munnfølelse som er vanskelig å oppnå med maltet bygg.

– Umaltet bygg bidrar også med de umiskjennelige kryddernotene som kjennetegner irsk whiskey.