Black Forest Stout & Irish Coffee Stout

To nye øl fra Jameson Irish Whiskey og Oslo Brewing Company

To nye øl fra Jameson og Oslo Brewing Company

Oslo Brewing Company og Pernod Ricard Norway fortsetter det suksessrike samarbeidet og lanserer to nye fatlagrede øl: Irish Coffee Stout og Black Forest Stout. Begge er tilgjengelige på Vinmonopolet, i tillegg til keykegs for utelivsbransjen.

Nyhetene er en del av «Project Hops» til den irske whiskeyprodusenten Jameson, hvor brukte whiskeyfat benyttes til fatlagring av øl.

– Vi har denne gang brygget to øl med noe lavere alkoholstyrke for å gjøre dem mer tilgjengelige i smak og pris. Noen fatlagrede brygg er simpelthen for mye av alt. Derfor ønsket vi å lage øl med litt lavere alkoholinnhold og gjenkjennelige smaker, forteller daglig leder Dimitri Yogaratnam i Oslo Brewing Company (OBC).

Espresso fra Fuglen

Irish Coffee er en av nordmenns absolutte favorittdrinker, og en av årsakene til at det selges så mye irsk whiskey i Norge. Da er det bare naturlig at folkefavoritten skulle få sitt eget øl – «Irish Coffe chocolate & espresso stout».

– Vi har gjort vårt beste for å få fram de klassiske Irish Coffee-smakene i dette ølet. Ferskbrygget espresso fra Fuglen kaffebrenneri i Oslo, samt sjokolade og kakaonibs, bidrar til en svært fyldig smak med lav bitterhet.

Ølet har et ganske beskjedent alkoholinnhold på seks prosent.

Smakseksplosjon

«Black Forest chocolate, cherry & vanilla stout» tar utgangspunkt i den kjente tyske kaken «Schwarzwaldtorte», der sjokolade og kirsebær spiller hovedrollen.

Under bryggingen benyttet OBC sjokolademalt, vaniljebønner og hele kirsebær for å understreke smaksprofilen. Ølet er så lagret i seks måneder på brukte whiskeyfat fra Jameson.

Resultatet er en smakseksplosjon av et øl, med lav bitterhet og forholdvis lavt alkoholinnhold på 6,7 prosent.

Givende samarbeid

Dimitri Yogaratnam beskriver samarbeidet med Jamesons og Pernod Ricard Norway som meget godt og givende.

– Vi har fått mye oppmerksomhet rundt merkevaren vår. Ved å lage lett tilgjengelige varianter, har vi også klart å skape stor begeistring for fatlagrede brygg hos mennesker som vanligvis ikke drikker denne typen øl. Det er skikkelig morsomt, fortsetter han.

Lanseringsfest

OBC og Pernod Ricard Norway inviterer til lanseringsfest 28. september i bryggeriets lokaler i Hausmanns gate 8d, 0182 Oslo. Her får man anledning til å smake på nyhetene og nyte kulinariske godbiter fra sydlige breddegrader.

Velkommen!

For ytterligere informasjon, kontakt merkevaresjef Lydia Moore i Pernod Ricard Norway på telefon 90750845 eller epost: lydia.moore@pernod-ricard.com