Bech Gjørv donerer prispenger til Plan

Alexandra Bech Gjørv, leder av 22. juli-kommisjonen, ble kåret til Årets modigste kvinne 2012 av magasinet Tara på FNs første jentedag. Prispengene på 50.000 kroner donerer hun til Plan Norges arbeid for verdens jenter.

- Jeg setter selvsagt veldig pris på hederen, men pengene gir jeg til Plans viktige og gode arbeid for å bedre jenters situasjon. At jeg fikk prisen på samme dag som FNs første internasjonale dag for jenter, gjorde valget enda enklere, sier Alexandra Bech Gjørv.

Det var en storfornøyd generalsekretær i Plan Norge som mottok nyheten om prisdonasjonen.

- Dette er fantastisk. Alexandra Bech Gjørv fortjener denne prisen, og Plan setter utrolig stor pris på at hun, som årets modigste kvinne, gir prispengene videre til verdens jenter, sier Helen Bjørnøy.

Opplagt vinner
Magasinet Tara, ga ut prisen på FNs jentedag 11. oktober, og feiret vinneren med en storslagen festkveld.

- Vi hedrer en kvinne som er tøff, modig, uredd, og veldig dyktig! Det er mange hverdagshelter, og det er noen offisielle helter. Med Årets modigste kvinne hedrer Tara begge kategorier. Alexandra Bech Gjørv er en offentlig person som juryen har funnet det helt umulig å komme utenom. For oss er hun en strålende og opplagt vinner, sier Tara-redaktør Torunn Pettersen.

Juryens begrunnelse:
"Alexandra Bech Gjørv har på en forbilledlig måte stått i spissen for en usminket rapport om hva som gikk galt 22. juli. Som leder for 22.juli-kommisjonen har hun stått opp mot regjering, byråkrati og ikke minst politiet, og vist oss at maktmennesker må bli vurdert ut fra hva de faktisk gjør og ikke hva de sier.

Hun har vært med på å sette standarden for hvordan et velfungerende demokrati i praksis skal være, blant annet ved å tørre å peke på hvem som faktisk hadde ansvaret. Det er uvanlig i Norge – og det må ha krevd et ekstraordinært mot å tørre å stå i spissen for en slik rapport.”

100 nominerte
Juryen besto av Tara-redaktør Torunn Pettersen, direktør i Legemiddelindustriforeningen og tidligere statsråd Karita Bekkemellem, skuespiller Mari Maurstad, Tara-spaltist og radiomegge Astrid Gunnestad og Apotek1s markedssjef Elisabeth Skofsrud. Totalt fikk de 100 nominasjoner.

• Media, kommunikasjon

• tara