Skuffende at Støre ikke vil verne barns rettigheter

Det bør være en selvfølge at Norge gir barn rett til å klage på menneskerettighetsbrudd, mener Plan og Redd Barna. De to organisasjonene reagerer sterkt på at Jonas Gahr Støre ikke vil svare på om eller når regjeringen vil ratifisere klageretten.

"Det er foreløpig ikke tatt nærmere stilling til spørsmålet om norsk ratifikasjon av tilleggsprotokollen», skriver utenriksminister Jonas Gahr Støre i et skriftlig svar til leder av Utenriks- og forsvarskomiteen Ine Eriksen Søreide (H).

- Dette er rett og slett for dårlig. Det er skuffende at Støre hverken sier noe om Norge kommer til å ta klageretten for barn inn i norsk lov eller er åpen om prosessen videre. Det er viktig at Norge går foran som et godt eksempel i arbeidet for at alle barn skal få oppfylt sine grunnleggende rettigheter, sier generalsekretær i Plan Norge Helen Bjørnøy.

Siden 28. februar har 20 land ratifisert tilleggsprotokollen til FNs Barnekonvensjon. Redd Barna og Plan mener Norge ikke kan være dårligere enn disse på menneskerettighetsfeltet.

- Land som Norge liker å sammenlikne seg med har allerede ratifisert. Det er både pinlig og svært alvorlig at Norge på denne måten signaliserer at at man ikke tar på alvor at også barn har individuelle rettigheter, sier Janne Olise Raanes, leder av Norgesprogrammet i Redd Barna.

Sammen med 25 andre norske organisasjoner skrev de i vinter et brev til statsminister Jens Stoltenberg der de ba om at Norge skriver under på tilleggsprotokollen. Regjeringen har så langt ikke gitt noen signaler om at den vil signere.

• menneskerettighetene
  • barnekonvensjonen