Marianne Haga Kinder pynter med store, vakre hortensiaer i kombinasjon med flagg for anledningen.

Dette er planteinfluencernes favoritter til 17.mai

Nasjonaldagen nærmer seg med stormskritt og i tradisjon tro pynter nordmenn med flaggets farger. – I år kan vi feire nasjonaldagen litt ekstra, sier interiørstylist Elisabeth Halbjørhus.

I år kan nordmenn glede seg til å feire Norges nasjonaldag sammen med hvem de vil, og hvor de vil. Det blomstrer på trærne, gresset er grønt og humlene suser i vinden. Fargene i flagget gjenspeiler seg i både klær, sminke, bannere og blomster.

– Dette er året hvor vi kan slå på stortromma. Kanskje du har invitert en vennegjeng champagnefrokost, og hva er vel bedre enn å pynte med friske og fargerike blomster for å feire skikkelig, sier interiørstylist Elisabeth Halbjørhus.

Middelhavet rett utenfor døren

Planteinfluencerne er allerede i gang med å pynte hjemmet til den store festdagen. Interiørprofilene Jannicke Valen, Marianne Haga Kinder, Elin Hjemli og Renate Larsen Lorentzen har stort fokus på uteområdet.

– Heldigvis er det meldt strålende vær på 17.mai, som gjør at jeg kan legge inn et ekstra støt. På terrassen har jeg friske blomster og trær i krukker, og store sandfargede krukker med hortensia møter deg på trappen, forteller Haga Kinder.

I pottene til Larsen Lorentzen vil det bugne av deilige samplantinger.

– Hos meg finner du en salig blanding av det som har overvintret, er dyrket selv og andre herlig sommerblomster. Jeg blander Middelhavet med trendy pelargonier, Dahliaer og stemorsblomster i potter ved inngangspartiet eller på terrassen.

Årets pelargonia setter 17.mai-stemningen

­­– Drivhuset er pyntet med det norske flagg, og jeg har plantet flere av årets pelargonia 2022, «Astrid», på terrassene våre. Det er meldt så fint vær i år, så vi gleder oss skikkelig til en flott 17.mai, og ikke minst til den fine sesongen vi går inn i, sier Valen.

I tillegg til pelargoniaer, vil Valen pynte med vakre hortensiaer, lavendel, georginer og vakre peoner i buketter i år. Haga Kinder har plassert både oliventrær og lavendel ute, mens innendørs vil det være en lys palett bestående av brudeslør, hvite fairtrade-roser og hvite ildtopper.

Den perfekte anledning

Hos Elin Hjemli er det litt ekstra stas dette året.

– Dette blir sønnen vår sin første 17.mai-feiring, og vi gleder oss stort. Jeg har for anledningen pyntet med vakre hortensiaer ved inngangspartiet, og borddekkingen blir prydet med buketter og flagg, sier Hjemli.

Vibeke Næss, markedssjef i Plantasjen, mener nasjonaldagen er den perfekte anledning til å omgi seg med vakre planter.

– På en gledens dag som 17-mai er planter og blomster med på å sette stemningen, så sørg for å fylle både inne- og uterom med velduftende, fargeglade planter, oppfordrer Næss.

Planteinfluencernes favoritter til 17.mai:

• Pelargonia
  • Germini
  • Peoner
  • Hvit hortensia
  • Hvite ranunkler

Småtips til 17.mai-pyntingen:

• Flagg er et must – det understreker temaet med en gang.
  • Ikke vær redd for å mikse farger.
  • Hent gjerne inn blomster fra naturen.
  • Kjøp tre ulike sorter med blomster og lek deg med borddekkingen.
  • Lag en flott blomsterløper til midten av bordet. Bruk bjørkekvister som base og stikk inn flotte fargerike blomster og kubbelys.
  • I stedet for å tenke én og én plante, kan det være fint å planlegge en sone med flere planter i forskjellige høyder og farger som kler hverandre. Man kan da tenke pyramideform og oddetall, gjerne tre eller fem blomster.
  • Tenk symmetri med ulik høyde på blomster, krukker og vaser. Bruk klare glassvaser eller glass i ulike høyder for å skape et lekent bord, og utendørs kan du sette tre krukker i ulike størrelser sammen på trappen.
  • Få noe vakkert å se på hvor enn su ser ved å henge opp en veggpotte ved inngangsdøren, en plante fra taket, la noen blomster klatre opp veggen og noen krype langs bakken.

Kategorier

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. Plantasjen har inntekter på over 3,5 milliarder NOK per år og 1000 ansatte som er levende opptatt av planter. Fra 2016 har Plantasjen vært eid av investeringsselskapet Ratos, som er notert ved Stockholm-børsen Nasdaq. I 2017 hjalp vi anslagsvis 13 millioner kunder til å få et bedre liv med planter.