I anledningen Verdensdagen for bier gir Plantasjen gode råd om hvordan man kan bedre pollinerende insekters levevilkår i hagen.

Nordmenn ønsker en større innsats for pollinerende insekter

I Norge er andelen av truede arter blant pollinerende insekter høy. Bier og humler er spesielt utsatt, hvor 17 prosent av ville bier er truet, og 31 prosent er på den norske rødlista, ifølge Artsdatabanken. I anledning Verdensdagen for bier gir Plantasjen råd om hvordan man kan gjøre godt for pollinatorer i din egen hage.

Hele 42 prosent av nordmenn har det biologiske mangfoldet i tankene når de dyrker. Plantasjens årlige rapport ”Plantetrender 2023” viser at interessen for å dyrke bærekraftig fortsetter å øke. Nesten 75 prosent nordmenn velger lokale planter og frø.

En av tre nordmenn dyrker bievennlige planter, som viser at interessen for å sikre det biologiske mangfoldet er stabil. Det er likevel en andel som kan øke, og de som oppgir å ikke ha det biologiske mangfoldet i tankene når de dyrker mener at den største grunnen til det er kunnskapsmangel.

– Det er viktig at interessen fortsetter å øke, og at vi alle gjør enda mer for å fremme det biologiske mangfoldet. Vi merker at det fortsatt finnes et stort behov for å informere og veilede våre kunder til å ta bærekraftige valg. I Plantasjen samarbeider vi med La Humla Suse for å forbedre tilværelsen til pollinerende insekter, sier Vibeke Næss, markedssjef i Plantasjen.

Ønske om en bievennlig verden
Ifølge Plantasjens trendrapport ønsker seks av ti nordmenn å se en større innsats for pollinerende insekter i området der de bor. Plantasjen jobber sammen med La Humla Suse, den idealistiske foreningen jobber for å sikre humlenes levevilkår i Norge, og sammen oppfordrer de til å ha pollinerende insekter i tankene. 20. mai er FNs Verdensdag for bier. Sigrid Bakken Døsvik, daglig leder i La Humla Suse forklarer betydningen av verdensdagen for bier:

– FNs verdensdag for bier er viktig fordi det gir en god anledning for å gi oppmerksomhet til alle de ulike biene som finnes, og sette søkelys på hvor stor betydning den nøkkelrollen de spiller i naturen er, og hvor verdifulle og viktige biene er for oss mennesker. Den største utfordringen for biene er at det blir stadig mindre og færre leveområder for dem, forklarer Bakken Døsvik.

Rot og ugress i hagen er topp, ifølge Bakken Døsvik:

– Har du egen hage, balkong eller parsell kan du bidra med å skape gode leveområder for insektene der du bor – man kan gjerne ha mye mer rot og ugress i hagen; sett deg ned med en kaffekopp og hør på summingen og fuglesangen i stedet for å stresse rundt og klippe plenen. Kløver og løvetann anser vi gjerne som ugress, men de er super biemat. Humler bygger gjerne bol i tørre hauger med kvist og løv, så hvorfor ikke ha et lite rotehjørne, tipser Bakken Døsvik.

Oppfordring fra Plantasjen og La Humla Suse

Plantasjen har flere initiativ som sikrer at alle som dyrker skal kunne ta gode valg som er bra for pollinatorer. Sammen med Pollinera Sverige har Plantasjen utviklet en Pollineringsskole som retter seg mot både barn og voksne. Plantasjen har også et utvidet sortiment av produkter som er Bra for bier, kunnskapsrike medarbeidere og veiledende informasjon i butikkene for å sikre at alle kan velge produkter ut fra fokus på det biologiske mangfoldet. Plantasjens eksperter svarer også gjerne på spørsmål om biologisk mangfold på Spør Plantasjen.

I anledning Verdensdagen for bier oppfordrer Plantasjen og La Humla Suse til kunnskapsdeling:

– Pollinerende insekter er viktige, og du som privatperson kan skape betydningsfulle ringvirkninger ved å spre kunnskap og bevissthet. Snakk med barna, naboene dine, slekt og venner – eller politikere der du bor om hvor viktig pollinerende insekter er for oss. Vær nysgjerrig, og kanskje du kan lære deg å se forskjellene på noen av de ulike bieartene vi har i landet, avslutter Bakken Døsvik.

Fem pollineringsvennlige tips:

1. Dyrk planter som blomstrer gjennom hele sesongen – fra tidlig vår til sen høst. Sett løker gjennom høsten som blomstrer tidlig på våren. Hagesmørbukk og høstaster er eksempel på planter som blomstrer fra sensommeren og utover høsten.
  2. Bevar og skap hjem hvor pollinatorer kan legge egg. La for eksempel død ved ligge igjen på bakken, lag en sandhaug eller gjør som 13 prosent av nordmenn – sett opp et insektshotell*.
  3. Det finnes mange arter av pollinerende insekter. Noen grupper er ville bier, som humler og enslige bier , honningbier, sommerfugler og biller. Alle er viktige og livsnødvendige for pollinering av dyrkede avlinger, og for den ville naturen. Så ta ikke livet av insekter.
  4. Velg planter som både du og pollinatorer liker. Ifølge Plantasjens Plantetrendrapport for 2023 er lavendel nordmenns (og humlenes) favoritt blant flerårige uteplanter.
  5. Et litt villere og naturlig miljø er bra for pollinerende insekter. Gjør gjerne deler av plenen om til en eng, som 30 prosent av nordmenn har valgt å gjøre allerede.

*ifølge Plantasjens plantetrendrapport for 2023